Toivoisin joka päivä opetusta, ei vain leikkiä: Monikulttuuristen lasten vanhempien kokemuksia suomalaisesta varhaiskasvatuksesta
Hänninen, Kirsi (2020)
Hänninen, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113333
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin maahanmuuttajalasten vanhempien kokemuksia varhaiskasvatuksesta Suomessa. Varhaiskasvatus on kokenut viime vuosina suuria muutoksia niin lainsäädännön kuin työn painopisteidenkin osalta. Työtä ohjaavat asiakirjat velvoittavat varhaiskasvattajia ottamaan niin lapset kuin heidän vanhempansakin mukaan kehittämään, suunnittelemaan ja arvioimaan varhaiskasvatusta. Opinnäytetyöni tavoite oli saada maahanmuuttajaperheiden vanhempien ääni kuuluviin ja osallistaa heidät kehittämään monimuotoista ja tasa-arvoista varhaiskasvatusta. Tutkimukseni tavoitteena oli lisätä yhteistä ymmärrystä, jonka avulla varhaiskasvatuksen työtapoja on mahdollista kehittää asiakaslähtöisemmiksi.
Tutkimukseni on laadullinen ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineisto koostuu kuudesta yksilöhaastattelusta. Aineisto analysoitiin käyttäen kategoria-analyysia. Tutkimustulokset paljastivat, että monikulttuuriset vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä varhaiskasvatukseen Suomessa. Tulokset osoittivat kuitenkin, että monikulttuuristen vanhempien tietämys varhaiskasvatuksen sisällöistä on pinnallista ja vuorovaikutus varhaiskasvattajien kanssa liittyy usein puitetekijöihin, kuten hoitoaikojen varaamiseen. Leikki nähtiin merkityksellisenä, mutta oppimisesta erillisenä. Kielen sekä sosiaalisten taitojen oppiminen nähtiin varhaiskasvatuksen ansiona. Varhaiskasvatuksen päivittäiset toiminnot kuten ulkoilu tai ruokailu olivat keskeisiä teemoja, jotka puhututtivat ja ihmetyttivät monikulttuurisia vanhempia. In this thesis, the objective was to investigate the experiences of immigrant parents about early childhood education in Finland. The early childhood education has experienced great changes during the past years, especially when concerning legislation and the attention given to different areas of the work. The guiding documents obligate early childhood educators co-operate with children and their parents when developing, planning and evaluating early childhood education. The purpose of this master’s thesis was to make the voice of the immigrant parents heard and encourage parents to participate in developing diverse and equal early childhood education. The aim was to increase mutual understanding so that early childhood education could adopt a more customer-oriented approach.
The qualitative data was collected through theme interviews and the final data set included six individual interviews. The data was analysed by using categorization analysis method. The results indicate that, for the most part, multicultural parents are satisfied with early childhood education. However, on the contrary, results suggest that the knowledge among multicultural parents about the content of early childhood education is shallow and the interaction with the early childhood educators usually relates to support activities such as scheduling daycare hours. The play was seen as a meaningful activity, but at the same time, it was not associated with learning. Although learning the language and social skills were considered to be the merits of early childhood education. Some daily routines performed in early childhood education, such as outdoor activities and meals were also salient topics during the interviews and those issues seemed to puzzle multicultural parents
Tutkimukseni on laadullinen ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineisto koostuu kuudesta yksilöhaastattelusta. Aineisto analysoitiin käyttäen kategoria-analyysia. Tutkimustulokset paljastivat, että monikulttuuriset vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä varhaiskasvatukseen Suomessa. Tulokset osoittivat kuitenkin, että monikulttuuristen vanhempien tietämys varhaiskasvatuksen sisällöistä on pinnallista ja vuorovaikutus varhaiskasvattajien kanssa liittyy usein puitetekijöihin, kuten hoitoaikojen varaamiseen. Leikki nähtiin merkityksellisenä, mutta oppimisesta erillisenä. Kielen sekä sosiaalisten taitojen oppiminen nähtiin varhaiskasvatuksen ansiona. Varhaiskasvatuksen päivittäiset toiminnot kuten ulkoilu tai ruokailu olivat keskeisiä teemoja, jotka puhututtivat ja ihmetyttivät monikulttuurisia vanhempia.
The qualitative data was collected through theme interviews and the final data set included six individual interviews. The data was analysed by using categorization analysis method. The results indicate that, for the most part, multicultural parents are satisfied with early childhood education. However, on the contrary, results suggest that the knowledge among multicultural parents about the content of early childhood education is shallow and the interaction with the early childhood educators usually relates to support activities such as scheduling daycare hours. The play was seen as a meaningful activity, but at the same time, it was not associated with learning. Although learning the language and social skills were considered to be the merits of early childhood education. Some daily routines performed in early childhood education, such as outdoor activities and meals were also salient topics during the interviews and those issues seemed to puzzle multicultural parents