Sainauksesta singleen – äänitteen julkaisuprosessi itsenäisen levy-yhtiön näkökulmasta. Case: Polarvox
Kauppinen, Katianna (2020)
Kauppinen, Katianna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113323
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tapahtumien kulun ja toimenpiteiden prosessia itsenäisessä levy-yhtiössä, alkaen levytyssopimuksen teosta eli ”sainauksesta” aina siihen hetkeen saakka, kun ensimmäinen single julkaistaan levy-yhtiön kautta. Sainauksella tarkoitetaan artistin tai bändin ja levy-yhtiön välisen, yhteistyötä määrittelevän sopimuksen allekirjoittamista ja yhteistyön alkamista.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Sen teoreettinen viitekehys perustuu markkinointiviestinnän teorioihin ja avaa musiikkiliiketoiminnan käsitteitä työn kannalta oleellisin osin. Aineistonhankintamenetelminä työssä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua ja dokumenttianalyysia. Näillä menetelmillä on pyritty muodostamaan moniulotteinen käsitys yhtiön sisäisistä ja ulkoisista toimintaympäristöistä sekä nimeämään ne prosessin vaiheet, jotka käynnistyvät uuden artistin sainaamisesta ja konkretisoituvat lopulta ensimmäisen singlen julkaisuna. Opinnäytetyön tilaajana toimii kotimainen itsenäinen levy-yhtiö Polarvox.
Opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa nykyiset toimintamallit ja prosessit. Tämän lisäksi haluttiin nimetä itsenäisen levy-yhtiön toiminnan kaaren aikaisia työvaiheita, jotka johtavat artistin sainaamisesta ensimmäisen singlen julkaisuun. Tutkimustulokset osoittivat kyseessä olevan monitasoinen prosessi, jonka peruselementit ja vaiheet pysyvät pääasiassa samoina artistista tai bändistä riippumatta. Toimenpiteet ja toimintaympäristöt vaihtelevat julkaisu- ja artistisidonnaisesti, sillä taiteelliset lähtökohdat vaikuttavat kohderyhmävalintoihin ja edelleen mahdollisiin mediavalintoihin.
Työn lopussa on markkinoinnin viitekehyksen ja tuloksien kautta muodostetut kehittämisehdotukset Polarvoxille koskien sosiaalisen median hyödyntämistä osana strategisen markkinoinnin toimenpiteitä. Nämä toimenpiteet koskevat levy-yhtiön omia kanavia että artistien ja bändien sosiaalisen median hyödyntämistä tehokkaammin.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Sen teoreettinen viitekehys perustuu markkinointiviestinnän teorioihin ja avaa musiikkiliiketoiminnan käsitteitä työn kannalta oleellisin osin. Aineistonhankintamenetelminä työssä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua ja dokumenttianalyysia. Näillä menetelmillä on pyritty muodostamaan moniulotteinen käsitys yhtiön sisäisistä ja ulkoisista toimintaympäristöistä sekä nimeämään ne prosessin vaiheet, jotka käynnistyvät uuden artistin sainaamisesta ja konkretisoituvat lopulta ensimmäisen singlen julkaisuna. Opinnäytetyön tilaajana toimii kotimainen itsenäinen levy-yhtiö Polarvox.
Opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa nykyiset toimintamallit ja prosessit. Tämän lisäksi haluttiin nimetä itsenäisen levy-yhtiön toiminnan kaaren aikaisia työvaiheita, jotka johtavat artistin sainaamisesta ensimmäisen singlen julkaisuun. Tutkimustulokset osoittivat kyseessä olevan monitasoinen prosessi, jonka peruselementit ja vaiheet pysyvät pääasiassa samoina artistista tai bändistä riippumatta. Toimenpiteet ja toimintaympäristöt vaihtelevat julkaisu- ja artistisidonnaisesti, sillä taiteelliset lähtökohdat vaikuttavat kohderyhmävalintoihin ja edelleen mahdollisiin mediavalintoihin.
Työn lopussa on markkinoinnin viitekehyksen ja tuloksien kautta muodostetut kehittämisehdotukset Polarvoxille koskien sosiaalisen median hyödyntämistä osana strategisen markkinoinnin toimenpiteitä. Nämä toimenpiteet koskevat levy-yhtiön omia kanavia että artistien ja bändien sosiaalisen median hyödyntämistä tehokkaammin.