Henkilöstöpalveluiden transformaatio, muutos digiaikakauden henkilöstöpalveluiden ekosysteemiksi
Pihlaja, Kirsi (2020)
Pihlaja, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003103245
Tiivistelmä
Henkilöstöpalvelut ovat useimmissa yrityksissä transformaation keskellä. Digitalisaation mahdollistamat uudet työkalut, kuten henkilöstön itsepalvelu ja toisaalta myös palkkahallinnon ulkoistukset ovat luoneet uudenlaisia tarpeita yritysten sisälle tukea työsuhteen elinkaaren aikaisia peruspalveluita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on määritellä kohdeyrityksen henkilöstöpalveluyksikön uudet työroolit, niitä vastaavat osaamiset sekä dokumentoida pääprosessit. Muutosten avulla yksikkö pystyy tulevaisuudessa tuottamaan moderneja digiaikakauden työsuhteen elinkaaren palveluita esimiehille ja koko henkilöstölle.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena.
Toimintatutkimuksen viitekehys rakentuu Lean filosofian, ja Lean Service Creation -työkalujen hyödyntämisestä uusien roolien suunnittelussa. Prosessien dokumentoinnissa on hyödynnetty arvovirtakuvausta, jonka avulla on pyritty tunnistamaan prosessien tuottama lisäarvo. PDSA eli Demingin ympyrä osana viitekehystä viitoittaa tiimin seuraavia askeleita. Lean Service Creation työkortteja on hyödynnetty toteutetuissa työpajoissa.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi ehdotus uusista työrooleista kohdeyrityksen henkilöstöpalvelut -yksikköön. Malli kattaa työsuhteen elinkaaren, palkkahallinnon prosessien sekä HR -järjestelmien kehittämistä tukevat roolit, joiden avulla mahdollistetaan osaamisen jatkuva kehittäminen sekä sisäisten ja ulkoisten kumppaneiden entistä strukturoidumpi johtaminen kohti yhteistä kulttuurimuutosta henkilöstöpalveluiden digiaikakauden ekosysteemiksi.
Toimintatutkimuksen avulla on pyritty löytämään keinoja yrityksen henkilöstöpalveluissa tarvittavien erikoisosaamisten ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi sekä keinoja tiimin työhyvinvoinnin parantamiseksi. Muutosjohtamista tukee työpajojen sisällä rakentunut tiimidialogi, joka mahdollistaa avoimen toimintakulttuurin ja helpottaa muutosten läpivientiä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on määritellä kohdeyrityksen henkilöstöpalveluyksikön uudet työroolit, niitä vastaavat osaamiset sekä dokumentoida pääprosessit. Muutosten avulla yksikkö pystyy tulevaisuudessa tuottamaan moderneja digiaikakauden työsuhteen elinkaaren palveluita esimiehille ja koko henkilöstölle.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena.
Toimintatutkimuksen viitekehys rakentuu Lean filosofian, ja Lean Service Creation -työkalujen hyödyntämisestä uusien roolien suunnittelussa. Prosessien dokumentoinnissa on hyödynnetty arvovirtakuvausta, jonka avulla on pyritty tunnistamaan prosessien tuottama lisäarvo. PDSA eli Demingin ympyrä osana viitekehystä viitoittaa tiimin seuraavia askeleita. Lean Service Creation työkortteja on hyödynnetty toteutetuissa työpajoissa.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi ehdotus uusista työrooleista kohdeyrityksen henkilöstöpalvelut -yksikköön. Malli kattaa työsuhteen elinkaaren, palkkahallinnon prosessien sekä HR -järjestelmien kehittämistä tukevat roolit, joiden avulla mahdollistetaan osaamisen jatkuva kehittäminen sekä sisäisten ja ulkoisten kumppaneiden entistä strukturoidumpi johtaminen kohti yhteistä kulttuurimuutosta henkilöstöpalveluiden digiaikakauden ekosysteemiksi.
Toimintatutkimuksen avulla on pyritty löytämään keinoja yrityksen henkilöstöpalveluissa tarvittavien erikoisosaamisten ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi sekä keinoja tiimin työhyvinvoinnin parantamiseksi. Muutosjohtamista tukee työpajojen sisällä rakentunut tiimidialogi, joka mahdollistaa avoimen toimintakulttuurin ja helpottaa muutosten läpivientiä.