Jälleenmyyjien tukeminen Yritys X:n jakelukanavassa: Brändi yhteistyön perustana
Leskinen, Stiina (2020)
Leskinen, Stiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093198
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle. Yrityksen toteuttama brändiuudistus oli jalkautettu yrityksen sisäisesti ja sen myötä haluttiin kartoittaa brändin nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä yrityksen jakelukanavassa. Opinnäytetyöllä oli lisäksi kaksi muuta tavoitetta. Toinen tavoite oli kartoittaa jälleenmyyjien parhaimmat myynti-, markkinointi- ja yhteydenottokanavat loppuasiakkaille. Kolmantena tavoitteena oli auttaa kehittämään toimeksiantajayrityksen ja jälleenmyyjien välistä yhteistyötä selvittämällä, mitkä asiat sujuvat ja mitkä vaatisivat kehitystä.
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin laadullisen haastattelututkimuksen avulla, johon osallistui 11 jälleenmyyjää eripuolilta Suomea. Tämän jälkeen tuloksista muodostettiin teoriapohjainen analyysi. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty niin sähköisiä, kuin fyysisiä kirjallisuuslähteitä laajalta aikaväliltä tukemaan empiiristä aineistoa.
Tutkimuksen avulla saatiin selville teoriaa vahvistavia tietoja siitä, mitkä asiat vaikuttavat sidosryhmäsuhteisiin ja yhteistyöhön. Lisäksi onnistuttiin osittain selvittämään, minkälaisiin myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kanaviin jatkossa tulisi panostaa. Haastatteluissa tuli ilmi myös ajatuksia tutkimusongelman ratkaisemiseksi; kuinka toimeksiantajayritys voisi tukea jälleenmyyjiä entistä paremmin yhteistyön, myynnin ja brändin vahvistamiseksi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat hyvän pohjan erilaisille jatkotutkimuksille. This thesis was commissioned by Company X. Company had implemented rebranding in the organization which generated a need to recognize the current state of the brand in the distribution channel and more specifically in the operations of authorized dealers. There were additionally two, more specific objectives for this thesis. The second objective was to identify the best sales, marketing and communication channels between the dealers and the end customers. The third objective of the thesis was to help improve the cooperation between the commissioner and their authorized dealers by investigating which aspects are important for cooperation and which ones might need improving.
The empirical data was gathered by conducting qualitative interviews among 11 Company X’s authorized dealers in Finland. After data collection, the material was analyzed applying the grounded theory method. The interview data was approached inductively and the analysis was supported by relevant theoretical literature retrieved from both digital and print sources.
The results of this study supported many theories about factors that influence stakeholder relationships and cooperation. It was also partially resolved which type of sales, marketing and communication channels should be preferred in the future. Most importantly the interviews provided information on how the commissioner could support authorized dealers to reinforce their cooperation and the brand, and to increase sales. The thesis opens possibilities for further research.
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin laadullisen haastattelututkimuksen avulla, johon osallistui 11 jälleenmyyjää eripuolilta Suomea. Tämän jälkeen tuloksista muodostettiin teoriapohjainen analyysi. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty niin sähköisiä, kuin fyysisiä kirjallisuuslähteitä laajalta aikaväliltä tukemaan empiiristä aineistoa.
Tutkimuksen avulla saatiin selville teoriaa vahvistavia tietoja siitä, mitkä asiat vaikuttavat sidosryhmäsuhteisiin ja yhteistyöhön. Lisäksi onnistuttiin osittain selvittämään, minkälaisiin myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kanaviin jatkossa tulisi panostaa. Haastatteluissa tuli ilmi myös ajatuksia tutkimusongelman ratkaisemiseksi; kuinka toimeksiantajayritys voisi tukea jälleenmyyjiä entistä paremmin yhteistyön, myynnin ja brändin vahvistamiseksi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat hyvän pohjan erilaisille jatkotutkimuksille.
The empirical data was gathered by conducting qualitative interviews among 11 Company X’s authorized dealers in Finland. After data collection, the material was analyzed applying the grounded theory method. The interview data was approached inductively and the analysis was supported by relevant theoretical literature retrieved from both digital and print sources.
The results of this study supported many theories about factors that influence stakeholder relationships and cooperation. It was also partially resolved which type of sales, marketing and communication channels should be preferred in the future. Most importantly the interviews provided information on how the commissioner could support authorized dealers to reinforce their cooperation and the brand, and to increase sales. The thesis opens possibilities for further research.