Microsoft Power BI:n mahdollisuudet PK-yritysten raportoinnissa ja mittaamisessa
Aaltonen, Emilia (2020)
Aaltonen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003093197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Triuvare Oy. Triuvare Oy on ICT -alan yritys, joka tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisia IT-ratkaisuja. Työn tarpeen taustana oli Triuvare Oy:n uusi Tuottavuusratkaisut -liiketoiminta, jonka myymiseen yritys tarvitsi jonkinlaisen konkreettisen tuen myyjilleen. Tämän tarpeen perusteella opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin ohjekirjan kehittäminen myynnin tueksi. Työn tarkoituksena oli kehittää tuottavuusratkaisuista ohjekirja, joka sisältäisi mallimittariston.
Opinnäytetyön teoriaosuus pyrki antamaan vastauksia kysymyksiin siitä, miksi mittaaminen on hyödyllistä, miten mittaaminen toimii, sekä kuinka mittaristo tulisi rakentaa. Se sisälsi myös kaikkien ohjekirjassa käytettyjen mittareiden kuvaukset, sekä perustelut niiden valitsemiseen. Itse ohjekirja ja mallimittaristo olivat erillisiä tuotoksia ja ne sijoitettiin työn liitteisiin.
Ohjekirja keskittyi toimeksiantajan toiveesta pienien ja keskisuurien yritysten mittaamistarpeisiin. Mittarit valittiin sopimaan kolmelle eri yritystyypille, joita olivat palvelualan, jälleenmyyvä ja valmistava yritys. Mittarit esitettiin ohjekirjassa kategorioittain sen mukaan, mihin yrityksen toiminnan osaan ne keskittyivät (esim. taloudelliset, asiakkuuksien tai myynnin mittarit). Ohjekirja sisälsi kuvauksen ja kuvion jokaisesta siihen valitusta mittarista. Käytetyt kuviot olivat peräisin mallimittaristosta, joka tehtiin työtä varten Microsoft Power BI -raportointityökalulla.
Opinnäytetyön keskiössä olivat valmiiden tuotteiden, eli ohjekirjan ja mallimittariston kehittäminen. Näiden valmistuttua opinnäytteessä toteutettiin kvalitatiivinen haastattelu mallimittariston toimivuudesta. Haastattelun tuloksista selvisi, että mittaristo vastasi tutkimukseen osallistuneiden yritysten tarpeita joitakin puutteita lukuun ottamatta odotetulla tavalla.
Koska ohjekirja ja mallimittaristo ovat karkea opas mittaristojen myymiseen, on niissä haluttaessa vielä kehittämisen varaa. Opinnäytteessä ei tutkita, miten ohjekirja ja mallimittaristo toimivat käytännössä, joten käyttöönoton jälkeen voi nousta esiin kehityskohteita, joista tässä vaiheessa ei vielä ole tietoa.
Opinnäytetyön teoriaosuus pyrki antamaan vastauksia kysymyksiin siitä, miksi mittaaminen on hyödyllistä, miten mittaaminen toimii, sekä kuinka mittaristo tulisi rakentaa. Se sisälsi myös kaikkien ohjekirjassa käytettyjen mittareiden kuvaukset, sekä perustelut niiden valitsemiseen. Itse ohjekirja ja mallimittaristo olivat erillisiä tuotoksia ja ne sijoitettiin työn liitteisiin.
Ohjekirja keskittyi toimeksiantajan toiveesta pienien ja keskisuurien yritysten mittaamistarpeisiin. Mittarit valittiin sopimaan kolmelle eri yritystyypille, joita olivat palvelualan, jälleenmyyvä ja valmistava yritys. Mittarit esitettiin ohjekirjassa kategorioittain sen mukaan, mihin yrityksen toiminnan osaan ne keskittyivät (esim. taloudelliset, asiakkuuksien tai myynnin mittarit). Ohjekirja sisälsi kuvauksen ja kuvion jokaisesta siihen valitusta mittarista. Käytetyt kuviot olivat peräisin mallimittaristosta, joka tehtiin työtä varten Microsoft Power BI -raportointityökalulla.
Opinnäytetyön keskiössä olivat valmiiden tuotteiden, eli ohjekirjan ja mallimittariston kehittäminen. Näiden valmistuttua opinnäytteessä toteutettiin kvalitatiivinen haastattelu mallimittariston toimivuudesta. Haastattelun tuloksista selvisi, että mittaristo vastasi tutkimukseen osallistuneiden yritysten tarpeita joitakin puutteita lukuun ottamatta odotetulla tavalla.
Koska ohjekirja ja mallimittaristo ovat karkea opas mittaristojen myymiseen, on niissä haluttaessa vielä kehittämisen varaa. Opinnäytteessä ei tutkita, miten ohjekirja ja mallimittaristo toimivat käytännössä, joten käyttöönoton jälkeen voi nousta esiin kehityskohteita, joista tässä vaiheessa ei vielä ole tietoa.