Sociala medier som verktyg i fysioterapeutens hälsofrämjande arbete: - I syfte att främja hälsan och öka den fysiska aktiviteten
Nygårds, Victoria-Isabelle (2020)
Nygårds, Victoria-Isabelle
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003073122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003073122
Tiivistelmä
Den positiva utvecklingen av folkhälsan som länge pågått i Finland håller nu på att avta och ett sätt att stävja denna trend kan vara att höja synligheten på sociala medier. Dagens sociala medier har öppnat upp nya möjligheter till att både uttrycka egna åsikter och att ta del av andras. I och med den ökade användningen av mobila enheter, de sociala plattformarnas stora utbredning och applikationernas enorma tillväxt, finner jag det viktigt att veta hur man inom sin yrkesprofession kan använda sig av sociala medier i sitt arbete. Denna studie hör till Yrkeshögskolan Arcadas projekt ”Infodemiology” och syftet med studien är att få ökad och fördjupad kunskap om hur man som fysioterapeut kan använda Instagram som ett verktyg i det hälsofrämjande arbetet. Metoden i studien är netnografi och arbetsprocessen baserar sig på bland annat Bergs (2015) och Kozinets (2011) principer. Efter val av social mediaplattform och kriterier för vilka konton som skulle ingå i undersökningen utsågs fyra specifika konton grundade av utbildade fysioterapeuter. Dessa fysioterapeuters publicerade inlägg under juni 2019 fungerar som material för studien. Resultatet av en objektiv tolkning på manifest nivå visar att fysioterapeuter lägger ner stor tid på varje enskilt inlägg, både innehållsmässigt och utseendemässigt. Resultatet av analys på latent nivå visar att fysioterapeuterna besitter breda utbildningar, har stor erfarenhet inom hälsofrämjande arbete samt visar både entusiasm och engagemang på sina sociala mediekanaler. Det bör betonas att resultatet kan ha varit annorlunda om man valt att undersöka konton med mindre antal följare. Utmaningen med att forska om och på internet är att hitta en analysmodell som lämpar sig både för text, bild och video. Det fysiska mötet mellan fysioterapeut och klient uteblir på sociala medier. Trots det kan det konstateras att sociala medier inom en snar framtid allt mer kommer att integreras i fysioterapeutens arbete.