Markkinointikalenterin luominen Sokos Tampereen digitaaliselle markkinoinnille
Vesanto, Susanna (2020)
Vesanto, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003063106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003063106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia markkinointikalenteri digitaaliselle markkinoinnille. Toimeksiantajana toimi Pirkanmaan Osuuskaupan tavaratalo Sokos Tampere. Tutkimus lähti liikkeelle toimeksiantajan tarpeesta.
Työ muodostuu teoria – ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriassa tutkitaan digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja sisältöjen luomista. Toiminnallisessa osuudessa on käytetty laadullisia menetelmiä, kuten analyyseja ja asiantuntijahaastatteluita. Näiden menetelmien avulla oli mahdollista tutkia paremmin markkinointikalenteria ja sen vaikutuksia markkinointiin.
Opinnäytetyöstä voidaan päätellä, että markkinointikalenteri on toimiva työkalu osana markkinointia. Kalenteri helpottaa markkinoinnin ajastamista, suunnittelua ja markkinoinnin ylläpitämistä. Digitaalisessa markkinoinnissa on tärkeää olla suunnitelma taustalla, jotta markkinointi on yrityksen tavoitteiden ja arvojen mukaista. Opinnäytetyön tuloksena luotiin Excel-pohjainen markkinointikalenteri Sokos Tampereen käytettäväksi. Toimeksiantajan palaute markkinointikalenterista oli positiivista. The purpose of this bachelor’s thesis was to create a marketing calendar for digital marketing. This thesis was commissioned by Sokos Tampere department store of Pirkanmaan Osuuskauppa. The need for the research came from the commissioner.
This thesis consists of the theoretical background and the action research. The theoretical background introduces the main points of the study which are digital marketing, social media, creating content for digital marketing and the marketing calendar. The action research includes qualitative methods and consists of analyses and half-structured interviews with marketing specialists. These methods gave the tools to examine how social media and a marketing calendar affects marketing.
The results show that a marketing calendar is a useful tool for marketing. A marketing calendar helps businesses to plan and stay informed of the marketing. It is important to have a plan for digital marketing, so the company values and goals align with the plans. As a result of the research an Excel based marketing calendar was created for Sokos Tampere. The feedback from the commissioner on the marketing calendar was positive.
Työ muodostuu teoria – ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriassa tutkitaan digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja sisältöjen luomista. Toiminnallisessa osuudessa on käytetty laadullisia menetelmiä, kuten analyyseja ja asiantuntijahaastatteluita. Näiden menetelmien avulla oli mahdollista tutkia paremmin markkinointikalenteria ja sen vaikutuksia markkinointiin.
Opinnäytetyöstä voidaan päätellä, että markkinointikalenteri on toimiva työkalu osana markkinointia. Kalenteri helpottaa markkinoinnin ajastamista, suunnittelua ja markkinoinnin ylläpitämistä. Digitaalisessa markkinoinnissa on tärkeää olla suunnitelma taustalla, jotta markkinointi on yrityksen tavoitteiden ja arvojen mukaista. Opinnäytetyön tuloksena luotiin Excel-pohjainen markkinointikalenteri Sokos Tampereen käytettäväksi. Toimeksiantajan palaute markkinointikalenterista oli positiivista.
This thesis consists of the theoretical background and the action research. The theoretical background introduces the main points of the study which are digital marketing, social media, creating content for digital marketing and the marketing calendar. The action research includes qualitative methods and consists of analyses and half-structured interviews with marketing specialists. These methods gave the tools to examine how social media and a marketing calendar affects marketing.
The results show that a marketing calendar is a useful tool for marketing. A marketing calendar helps businesses to plan and stay informed of the marketing. It is important to have a plan for digital marketing, so the company values and goals align with the plans. As a result of the research an Excel based marketing calendar was created for Sokos Tampere. The feedback from the commissioner on the marketing calendar was positive.