Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden vaikutus mediakasvatukseen päiväkodin arjessa : Varhaiskasvattajien näkemyksiä mediakasvatuksesta
Mattila, Olli; Hämmäinen, Lin (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mattila, Olli
Hämmäinen, Lin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2018 ja 2016 uudistukset ovat vaikuttaneet mediakasvatukseen varhaiskasvatuksen työntekijöiden arjessa. Työssä tutkittiin kasvattajien näkemyksiä päiväkodissa toteuttavasta mediakasvatuksesta, sen muodoista, tarpeellisuudesta sekä mahdollisesta ohjeistuksen ja lisäkoulutuksen tarpeista. Tutkimus toteutettiin yhdellä Helsingin varhaiskasvatusalueella.
Tietoperustassa tarkasteltiin mediakasvatusta, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä pedagogista dokumentointia. Opinnäytetyö oli pääosin kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen kohderyhmä oli Helsingin kaupungin yhden varhaiskasvatusalueen päiväkotien 2–5-vuotiaiden sekä esikouluryhmien varhaiskasvatusopettajat ja -hoitajat. Kyselyyn vastasi yhteensä 22 henkilöä.
Tulosten perusteella varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistukset ovat lisänneet mediakasvatuksen ja mediavälineiden käyttöä päiväkodeissa. Kyselyyn vastanneet pitävät mediakasvatusta tärkeänä osana varhaiskasvatusta ja nyky-yhteiskuntaa, koska lapset elävät pienestä pitäen median ja erilaisten mediavälineiden keskellä. Vastaajien mukaan lasten on tärkeä oppia käyttämään ikätasoisesti eri media-alustoja oikein ja turvallisesti. Mediavälineistä eniten käytössä ovat tabletit, älypuhelimet ja cd-soittimet. Pedagogiseen dokumentointiin kiinnitetään uusien perusteiden myötä enemmän huomiota. Kyselyyn vastanneet toivovat lisää koulutusta ja tietoa mediakasvatuksesta, jotta oma osaaminen lisääntyisi ja mediakasvatuksen toteutus monipuolistuisi.
Tietoperustassa tarkasteltiin mediakasvatusta, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä pedagogista dokumentointia. Opinnäytetyö oli pääosin kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen kohderyhmä oli Helsingin kaupungin yhden varhaiskasvatusalueen päiväkotien 2–5-vuotiaiden sekä esikouluryhmien varhaiskasvatusopettajat ja -hoitajat. Kyselyyn vastasi yhteensä 22 henkilöä.
Tulosten perusteella varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistukset ovat lisänneet mediakasvatuksen ja mediavälineiden käyttöä päiväkodeissa. Kyselyyn vastanneet pitävät mediakasvatusta tärkeänä osana varhaiskasvatusta ja nyky-yhteiskuntaa, koska lapset elävät pienestä pitäen median ja erilaisten mediavälineiden keskellä. Vastaajien mukaan lasten on tärkeä oppia käyttämään ikätasoisesti eri media-alustoja oikein ja turvallisesti. Mediavälineistä eniten käytössä ovat tabletit, älypuhelimet ja cd-soittimet. Pedagogiseen dokumentointiin kiinnitetään uusien perusteiden myötä enemmän huomiota. Kyselyyn vastanneet toivovat lisää koulutusta ja tietoa mediakasvatuksesta, jotta oma osaaminen lisääntyisi ja mediakasvatuksen toteutus monipuolistuisi.