Pelin kehitys Construct 3 -pelimoottorilla PC- ja mobiilialustoille
Ketokoski, Miiko (2020)
Ketokoski, Miiko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043006
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja tehtiin yksinkertainen 2D-tasoloikkapeli Construct 3 -pelimoottorin avulla. Tavoitteena oli saada alusta loppuun pelattava peli, jota voi pelata sekä PC- että mobiilialustoilla. Teoriassa pelin pitäisi toimia lähes millä vain HTML5 tukevalla laitteella, kuten Playstation 4 ja Xbox One -konsoleilla, mutta testasin tässä opinnäytetyössä peliä vain PC:llä ja Androidilla.
Opinnäytetyön aihe syntyi ajatuksesta voisiko 2D-tasoloikkapelin tehdä kokonaan ilman koodaamista, ja että voisiko siitä tehdä samaan aikaan PC sekä mobiililaitteilla toimivan version. Olen myös kiinnostunut Indie -pelien kehityksestä ja siitä miten pienet peliyhtiöt ovat saaneet viime aikoina lisää jalansijaa suurten julkaisijoiden valtaamilla pelimarkkinoilla.
Ensin esittelen opinnäytetyössä Construct 3 -pelimoottorin ominaisuuksia ja tuon esille työkalun heikkouksia ja vahvuuksia verrattuna perinteiseen koodaamiseen. Lisäksi esittelen vähän muita 2D-pelien kehittämiseen soveltuvia työkaluja.
Sen jälkeen käyn työssä läpi tasohyppelypelien historiaa keskittyen peleihin, jotka toivat genreen jotain uutta ja pelejä, jotka olivat erityisen suosittuja genressä, tuoden pelit suuren yleisön tietoisuuteen.
Viimeiseksi esittelen opinnäytetyössä syntyneen pelin rakennetta ja toimintaa, sekä arvioin toteutuksen onnistumista. Arvioin myös Construct 3:en soveltuvuutta yksinkertaisen Indie tyyppisen tasohyppelypelin luomiseen.
Opinnäytetyön aihe syntyi ajatuksesta voisiko 2D-tasoloikkapelin tehdä kokonaan ilman koodaamista, ja että voisiko siitä tehdä samaan aikaan PC sekä mobiililaitteilla toimivan version. Olen myös kiinnostunut Indie -pelien kehityksestä ja siitä miten pienet peliyhtiöt ovat saaneet viime aikoina lisää jalansijaa suurten julkaisijoiden valtaamilla pelimarkkinoilla.
Ensin esittelen opinnäytetyössä Construct 3 -pelimoottorin ominaisuuksia ja tuon esille työkalun heikkouksia ja vahvuuksia verrattuna perinteiseen koodaamiseen. Lisäksi esittelen vähän muita 2D-pelien kehittämiseen soveltuvia työkaluja.
Sen jälkeen käyn työssä läpi tasohyppelypelien historiaa keskittyen peleihin, jotka toivat genreen jotain uutta ja pelejä, jotka olivat erityisen suosittuja genressä, tuoden pelit suuren yleisön tietoisuuteen.
Viimeiseksi esittelen opinnäytetyössä syntyneen pelin rakennetta ja toimintaa, sekä arvioin toteutuksen onnistumista. Arvioin myös Construct 3:en soveltuvuutta yksinkertaisen Indie tyyppisen tasohyppelypelin luomiseen.