Työkalupakki 3–4-vuotiaiden mediakasvatuksen tueksi varhaiskasvatuksessa
Rytökari, Katariina (2020)
Rytökari, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003043005
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on yksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamiseen alueista. Varhaiskasvatusikäisten lasten tulee saada tutkia ja havainnoida tieto- ja viestintäteknologian roolia arkielämässä ja tutustua erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, sovelluksiin ja peleihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työpajamuotoisen toiminnan avulla pienten lasten kanssa toteutettavaa tieto- ja viestintäteknologian käytön harjoittelua, ja sen mahdollisia haasteita päiväkodissa. Tavoitteena oli myös lisätä varhaiskasvatuksesta vastaavien tietämystä tieto- ja viestintäteknologian käyttöön sekä muuhun varhaiskasvatuksen toimintaan liittyvistä tekijänoikeuksista. Yhteistyötahona toimi tamperelainen Villilän päiväkoti, ja yhteyshenkilönä päiväkodin puolelta toimi yksikön diginautti. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää työkaluja tieto- ja viestintäteknologian harjoittelun toteuttamiseen kasvatettavien lasten kanssa sekä laatia selkeä opas varhaiskasvattajien tueksi hälventämään tekijänoikeuksiin liittyvää epätietoisuutta. Kohderyhmäksi valikoitui yhteistyöpäiväkodin diginautilta saatujen tietojen ja keskustelun pohjalta 3–4-vuotiaat lapset.
Keväällä 2019 toteutettiin neljä erilaista pajaa yhteensä 18 luvan saaneen 3–4-vuotiaan lapsen kanssa. Pajoihin osallistui kaksi Villilän päiväkodin lastenhoitajaa, joista toinen oli päiväkodin diginautti. Yksi pajoista yhdisti tablettitietokoneet liikuntaan, muut kolme liittyivät ilmaisuun. Pajojen tuloksena saatiin hyödyllistä tietoa siitä, millaiset lähestymistavat innostivat ja tukivat osallistujia tieto- ja viestintäteknologian harjoittelussa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas tekijänoikeuksista sekä harjoittelussa hyödynnettävät työkalut. Lisäksi päiväkodille jäi pajoista QR-koodeja, sekä lasten kanssa tehty digitaalinen kirja myöhemmin hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta tekijänoikeuksista ja kehiteltyjä työkaluja voidaan hyödyntää joko sellaisenaan tai soveltaen. Työkalut ovat lisäksi käyttökelpoisia myös vanhempien lasten kanssa. Opinnäytetyöprosessin aikana ilmi käyneen varhaiskasvattajien eritasoisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tasapainottaminen, sekä yhtenäisen mediakasvatuskulttuurin luominen kasvatusyksikön sisällä ovat keskeisiä työssä esitettyjä kehitysehdotuksia.
Keväällä 2019 toteutettiin neljä erilaista pajaa yhteensä 18 luvan saaneen 3–4-vuotiaan lapsen kanssa. Pajoihin osallistui kaksi Villilän päiväkodin lastenhoitajaa, joista toinen oli päiväkodin diginautti. Yksi pajoista yhdisti tablettitietokoneet liikuntaan, muut kolme liittyivät ilmaisuun. Pajojen tuloksena saatiin hyödyllistä tietoa siitä, millaiset lähestymistavat innostivat ja tukivat osallistujia tieto- ja viestintäteknologian harjoittelussa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opas tekijänoikeuksista sekä harjoittelussa hyödynnettävät työkalut. Lisäksi päiväkodille jäi pajoista QR-koodeja, sekä lasten kanssa tehty digitaalinen kirja myöhemmin hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyttä opasta tekijänoikeuksista ja kehiteltyjä työkaluja voidaan hyödyntää joko sellaisenaan tai soveltaen. Työkalut ovat lisäksi käyttökelpoisia myös vanhempien lasten kanssa. Opinnäytetyöprosessin aikana ilmi käyneen varhaiskasvattajien eritasoisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tasapainottaminen, sekä yhtenäisen mediakasvatuskulttuurin luominen kasvatusyksikön sisällä ovat keskeisiä työssä esitettyjä kehitysehdotuksia.