Digitaalisen nuorisotyön osaaminen Oulun nuorisopalveluissa: Osaamisen kartoittaminen digitaalisen nuorisotyön suunnitelman tukena
Vilmi, Karoliina (2020)
Vilmi, Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002252736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002252736
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli kartoittaa Oulun nuorisopalvelujen henkilöstön digitaalisen nuorisotyön osaamista. Samalla haluttiin kartoittaa nuorisotyön digitalisaation nykytilaa Oulun nuorisopalveluissa. Kartoitus on toteutettu Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kehittämisohjelma Digimuutos 2020 toteutuksen tueksi. Nuorisopalveluiden osalta Digimuutos 2020 -ohjelman tavoitteena on luoda strategia digitaalisen nuorisotyön kehittämiselle, jossa tarkastellaan median ja teknologian tarjoamia mahdollisuuksia.
Kehittämistyö eteni tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin mukaan. Tietopohjana hyödynnettiin valtakunnallisia sekä kansainvälisiä tutkimuksia nuorisotyön digitalisaatiosta, Euroopan komission julkaisemaa digitaalisten taitojen puitekehystä sekä Euroopan Unionin Digitalisaatio ja nuoret- asiantuntijaryhmän määritelmiä digitaalisesta nuorisotyöstä sekä digitaalisen nuorisotyön osaamisvaatimuksista. Tutkimusvaiheen tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyn muodostamisessa hyödynnettiin Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus Verken valtakunnallisesti teettämiä kyselyjä. Aineisto analysoitiin määrällisen tutkimuksen analyysimenetelmiä sekä avointen kysymysten osalta induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Kehittämisosio toteutettiin työpaja työskentelynä dynaamisen fasilitoinnin avulla.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että Oulun nuorisopalvelujen henkilöstö suhtautuu nuorisotyön digitalisaatioon myönteisesti. Oma osaaminen koetaan vahvaksi, erityisesti media- ja informaatiolukutaidon osalta. Osaaminen arvioitiin heikoimmaksi erityisesti teknisten välinetaitojen osalta. Suurimmat haasteet nuorisotyön digitalisaatiolle ovat strategian puuttuminen, työajan riittämättömyys sekä puutteet henkilöstön osaamisessa.
Kehittämisosion työpaja työskentelyn tuloksena aikaan saatiin kolme toimenpidettä, joiden avulla luodaan strategia nuorisotyön digitalisaatiolle Oulussa. Nämä toimenpiteet olivat 1) Digitaalisen nuorisotyön määrittely, 2) Lasten ja nuorten tarpeiden kartoitus sekä 3) Uusien toimintatapojen luominen digitaaliseen nuorisotyöhön. Työpaja työskentelyn avulla luotiin konkreettisia malleja, joiden avulla osaamista pystytään kehittämään työyhteisöjen arjessa. Oulun nuorisopalvelujen digitaalisen nuorisotyön strategian tärkein tavoite tulee olemaan yhteisen käsityksen luominen siitä, mitä nuorisotyön digitaalisuus on Oulussa. The aim of the thesis was to map the digital youth work skills of Oulu Youth Services. At the same time, the aim was to find out the current state of digital youth work in the Oulu Youth Services. The survey has been carried out to support the implementation of the Digimuutos 2020 program. Digimuutos 2020 is implemented by Educational and Cultural Services of Oulu. The aim of the Digimuutos 2020 program at Youth Services is to create a strategy for the development of digital youth work.
The thesis is based on national and international studies on the digitalisation in youth work, the Digital Skills Framework published by the European Commission, and the European Union Digitalisation and Youth Expert Group's definitions of digital youth work and digital skills requirements. The material was collected from the staff of Oulu youth Services through an online survey. Survey was based on the earlier surveys by Verke, the national Centre of Expertise for Digital Youth Work in Finland. The data was analyzed using quantitative research methods and inductive content analysis. The development section was implemented in a workshop using dynamic facilitation.
The results of the survey showed that the staff of the Oulu Youth Services think positive about the digitalisation of youth work. They regard their competence strong, especially in medialiteracy. Competence was experienced weakest, especially for technical skills. The biggest challenges for the digitalisation of youth work at Oulu Youth Services are the lack of common strategy, inadequate working hours and shortage of digital competence.
The workshop resulted three actions to develop a strategy for the digitalisation of youth work in Oulu. Those actions are (1) defining digital youth work, (2) identifying the needs of children and young people, and (3) developing new approaches in digital youth work. Workshop aimed to create concrete models to develop digital youth work skills among personnel. The main goal of the digital youth work strategy of Oulu Youth Services is to create a common understanding of what digitalization of youth work is in Oulu.
Kehittämistyö eteni tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin mukaan. Tietopohjana hyödynnettiin valtakunnallisia sekä kansainvälisiä tutkimuksia nuorisotyön digitalisaatiosta, Euroopan komission julkaisemaa digitaalisten taitojen puitekehystä sekä Euroopan Unionin Digitalisaatio ja nuoret- asiantuntijaryhmän määritelmiä digitaalisesta nuorisotyöstä sekä digitaalisen nuorisotyön osaamisvaatimuksista. Tutkimusvaiheen tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyn muodostamisessa hyödynnettiin Digitaalisen nuorisotyön osaamiskeskus Verken valtakunnallisesti teettämiä kyselyjä. Aineisto analysoitiin määrällisen tutkimuksen analyysimenetelmiä sekä avointen kysymysten osalta induktiivista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Kehittämisosio toteutettiin työpaja työskentelynä dynaamisen fasilitoinnin avulla.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että Oulun nuorisopalvelujen henkilöstö suhtautuu nuorisotyön digitalisaatioon myönteisesti. Oma osaaminen koetaan vahvaksi, erityisesti media- ja informaatiolukutaidon osalta. Osaaminen arvioitiin heikoimmaksi erityisesti teknisten välinetaitojen osalta. Suurimmat haasteet nuorisotyön digitalisaatiolle ovat strategian puuttuminen, työajan riittämättömyys sekä puutteet henkilöstön osaamisessa.
Kehittämisosion työpaja työskentelyn tuloksena aikaan saatiin kolme toimenpidettä, joiden avulla luodaan strategia nuorisotyön digitalisaatiolle Oulussa. Nämä toimenpiteet olivat 1) Digitaalisen nuorisotyön määrittely, 2) Lasten ja nuorten tarpeiden kartoitus sekä 3) Uusien toimintatapojen luominen digitaaliseen nuorisotyöhön. Työpaja työskentelyn avulla luotiin konkreettisia malleja, joiden avulla osaamista pystytään kehittämään työyhteisöjen arjessa. Oulun nuorisopalvelujen digitaalisen nuorisotyön strategian tärkein tavoite tulee olemaan yhteisen käsityksen luominen siitä, mitä nuorisotyön digitaalisuus on Oulussa.
The thesis is based on national and international studies on the digitalisation in youth work, the Digital Skills Framework published by the European Commission, and the European Union Digitalisation and Youth Expert Group's definitions of digital youth work and digital skills requirements. The material was collected from the staff of Oulu youth Services through an online survey. Survey was based on the earlier surveys by Verke, the national Centre of Expertise for Digital Youth Work in Finland. The data was analyzed using quantitative research methods and inductive content analysis. The development section was implemented in a workshop using dynamic facilitation.
The results of the survey showed that the staff of the Oulu Youth Services think positive about the digitalisation of youth work. They regard their competence strong, especially in medialiteracy. Competence was experienced weakest, especially for technical skills. The biggest challenges for the digitalisation of youth work at Oulu Youth Services are the lack of common strategy, inadequate working hours and shortage of digital competence.
The workshop resulted three actions to develop a strategy for the digitalisation of youth work in Oulu. Those actions are (1) defining digital youth work, (2) identifying the needs of children and young people, and (3) developing new approaches in digital youth work. Workshop aimed to create concrete models to develop digital youth work skills among personnel. The main goal of the digital youth work strategy of Oulu Youth Services is to create a common understanding of what digitalization of youth work is in Oulu.