Pedagogisen johtajuuden rakentuminen ja sen edellytykset Oulun kaupungin pohjoisella varhaiskasvatusalueella
Haapala, Mari; Koivisto, Kaisa (2020)
Haapala, Mari
Koivisto, Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002242689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002242689
Tiivistelmä
Artikkeli perustuu tutkimukseen Oulun kaupungin Pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkodin johtajien ja varajohtajien kokemuksista varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtajuudesta. Samalla tutkimuksessa kannustettiin päiväkodin johtajia ja varajohtajia pohtimaan omaa pedagogista johtajuuttaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajuuden kehittämiseksi. Tutkimustehtävänä oli kuvailla, millaisia kokemuksia päiväkodinjohtajilla ja päiväkodin varajohtajilla on pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, mitä pedagoginen johtajuus on tällä hetkellä varhaiskasvatusorganisaatiossa ja miten se näkyy työssä. Lisäksi vastauksia haettiin siihen, miten pedagogista johtajuutta voitaisiin toteuttaa ja kehittää sekä mitkä ovat sen toteutumisen haasteita.
Tutkimuksen teoreettinen osuus liittyy taustaltaan varhaiskasvatukseen, johtajuuteen ja pedagogiseen johtamiseen päiväkodin johtajan ja varajohtajan työssä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto koostettiin sähköpostikyselystä, johon osallistuivat Oulun kaupungin pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien johtajat ja varajohtajat.
Tutkimustulokset osoittavat pedagogisen johtajuuden rakentuvan monen osatekijän varaan, joita ovat muun muassa arvot, konteksti, johtajan ammatillisuus ja substanssin hallinta. Keskeisiksi voimavaroiksi pedagogiselle johtajuudelle nousevat riittävät aineelliset ja henkilöstöresurssit toiminnalle, organisaation luottamus sekä henkilöstöjohtamisen ja pedagogiikan johtamisen taidot. Pedagoginen johtajuus näyttäytyy laajana varhaiskasvatuksen arvostuksen ja aseman sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta puhumisena. Pedagoginen johtajuus on varhaiskasvatuksen voimavara ja parhaimmillaan yhteisesti jaettua vastuuta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta kontekstin eri tasoilla.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajuuden kehittämiseksi. Tutkimustehtävänä oli kuvailla, millaisia kokemuksia päiväkodinjohtajilla ja päiväkodin varajohtajilla on pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, mitä pedagoginen johtajuus on tällä hetkellä varhaiskasvatusorganisaatiossa ja miten se näkyy työssä. Lisäksi vastauksia haettiin siihen, miten pedagogista johtajuutta voitaisiin toteuttaa ja kehittää sekä mitkä ovat sen toteutumisen haasteita.
Tutkimuksen teoreettinen osuus liittyy taustaltaan varhaiskasvatukseen, johtajuuteen ja pedagogiseen johtamiseen päiväkodin johtajan ja varajohtajan työssä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto koostettiin sähköpostikyselystä, johon osallistuivat Oulun kaupungin pohjoisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien johtajat ja varajohtajat.
Tutkimustulokset osoittavat pedagogisen johtajuuden rakentuvan monen osatekijän varaan, joita ovat muun muassa arvot, konteksti, johtajan ammatillisuus ja substanssin hallinta. Keskeisiksi voimavaroiksi pedagogiselle johtajuudelle nousevat riittävät aineelliset ja henkilöstöresurssit toiminnalle, organisaation luottamus sekä henkilöstöjohtamisen ja pedagogiikan johtamisen taidot. Pedagoginen johtajuus näyttäytyy laajana varhaiskasvatuksen arvostuksen ja aseman sekä laadukkaan varhaiskasvatuksen puolesta puhumisena. Pedagoginen johtajuus on varhaiskasvatuksen voimavara ja parhaimmillaan yhteisesti jaettua vastuuta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta kontekstin eri tasoilla.