Mittareilla laatutietoisuuteen
Karjanmaa, Pekka (2020)
Karjanmaa, Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002212636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002212636
Tiivistelmä
Balanced Scorecard on 90-luvulla kehitetty mittaristo, jonka tarkoituksena on kehittää organisaation suorituskykyä ja auttaa organisaatiota löytämään tapoja yhdistää taloudellisia ja laadullisia mittareita.
Tutkimuksen tarkoitus on perehtyä Lean-ajatusmaailmaan ja siihen, että miten Lean näkökulmia voidaan hyödyntää Balaced Scorecard mittariston rinnalla. Tutkimus on tehty yhteistyössä Visman Labs Oy:n kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten luoda laadulliset mittarit tukemaan yrityksen strategiaa, visiota ja tavoitteita.
Tutkimuksessa syvennytään suurimmaksi osaksi Balanced Scorecardin neljän näkökulman ympärille, joita ovat taloudelliset, asiakaskeskeiset, henkilöstökeskeiset ja prosessikeskeiset näkökulmat. Tämän lisäksi etsitään yhtäläisyyksiä Balanced Scorecardin ja Leanin välillä, jotta prosessissa voidaan ottaa huomioon hukan vähentämistä ja virtausnopeuksien lisäämistä.
Tutkimuksen tuloksena ei saavutettu yritykselle Balanced Scorecard mittaristoa. Siitä huolimatta tutkimuksessa saavutettiin useita erilaisia kehityskohteita, joita voi tarpeen tullen hyödyntää yrityksen tulevassa mittausjärjestelmässä.
Tutkimuksen tarkoitus on perehtyä Lean-ajatusmaailmaan ja siihen, että miten Lean näkökulmia voidaan hyödyntää Balaced Scorecard mittariston rinnalla. Tutkimus on tehty yhteistyössä Visman Labs Oy:n kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, miten luoda laadulliset mittarit tukemaan yrityksen strategiaa, visiota ja tavoitteita.
Tutkimuksessa syvennytään suurimmaksi osaksi Balanced Scorecardin neljän näkökulman ympärille, joita ovat taloudelliset, asiakaskeskeiset, henkilöstökeskeiset ja prosessikeskeiset näkökulmat. Tämän lisäksi etsitään yhtäläisyyksiä Balanced Scorecardin ja Leanin välillä, jotta prosessissa voidaan ottaa huomioon hukan vähentämistä ja virtausnopeuksien lisäämistä.
Tutkimuksen tuloksena ei saavutettu yritykselle Balanced Scorecard mittaristoa. Siitä huolimatta tutkimuksessa saavutettiin useita erilaisia kehityskohteita, joita voi tarpeen tullen hyödyntää yrityksen tulevassa mittausjärjestelmässä.