Järjestöviestinnän kehittäminen Facebookissa ja Instagramissa
Tuomi, Tanja (2020)
Lataukset:
Tuomi, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192590
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa kehitysehdotuksia järjestön viestinnän kehittämiseksi Facebookissa ja Instagramissa. Tarkoituksena oli, että toimeksiantaja pystyy hyödyntämään kehitysehdotuksia tulevaisuuden viestinnässään ja tavoittaa kanavissa paremmin jäsenistöään sekä mahdollisesti saada heitä myös aktivoitumaan järjestön julkaisuja kohtaan kyseisissä kanavissa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään järjestöviestintää sosiaalisessa mediassa sekä Facebookin ja Instagramin hyödynnettävyyttä viestintäkanavina. Tietoperustassa käsitellään myös sisällöntuottamista sosiaaliseen mediaan.
Kehitysehdotukset muodostettiin jäsenille lähetettyyn sähköiseen kyselyyn sekä teoriaan pohjautuen. Sähköisesti lähetetyssä kyselyssä kartoitettiin muun muassa jäsenten aktiivisuutta Facebookissa ja Instagramissa sekä millaista sisältöä jäsenet ovat kiinnostuneet kuluttamaan näissä kanavissa. Kyselylomake lähetettiin otokselle jäsenistöstä joulukuussa 2019.
Kyselystä saaduissa vastauksissa selvisi muun muassa, että suurin osa kyselyyn vastanneista jäsenistä on aktiivisina käyttäjinä Facebookissa sekä Instagramissa. Sisällöllisesti vastaajat toivoivat näkevänsä kanavista ensisijaisesti hauskoja ja informatiivisia julkaisuja. Lisäksi järjestöltä toivottiin aktiivisuutta lisää etenkin Facebookissa.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostettiin kehitysehdotuksia järjestölle. Kehitysehdotuksissa korostetaan järjestön oman aktiivisuuden lisäämistä sekä pyrkimistä aktivoimaan myös jäseniä enemmän järjestön julkaisuja kohtaan sosiaalisen median kanavissa. Kanavien aktiivisen käytön lisäksi kehitysehdotuksissa suositellaan järjestön tuovan kanaviaan enemmän esille myös järjestön muissa sosiaalisen median kanavissa, verkkosivuilla ja kasvotusten keskusteltaessa jäsenistön kanssa. Toimeksiantaja kuvaili kehitysehdotusten herättävän ajatuksia, joihin voidaan kiinnittää huomiota saman tien järjestön viestinnässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään järjestöviestintää sosiaalisessa mediassa sekä Facebookin ja Instagramin hyödynnettävyyttä viestintäkanavina. Tietoperustassa käsitellään myös sisällöntuottamista sosiaaliseen mediaan.
Kehitysehdotukset muodostettiin jäsenille lähetettyyn sähköiseen kyselyyn sekä teoriaan pohjautuen. Sähköisesti lähetetyssä kyselyssä kartoitettiin muun muassa jäsenten aktiivisuutta Facebookissa ja Instagramissa sekä millaista sisältöä jäsenet ovat kiinnostuneet kuluttamaan näissä kanavissa. Kyselylomake lähetettiin otokselle jäsenistöstä joulukuussa 2019.
Kyselystä saaduissa vastauksissa selvisi muun muassa, että suurin osa kyselyyn vastanneista jäsenistä on aktiivisina käyttäjinä Facebookissa sekä Instagramissa. Sisällöllisesti vastaajat toivoivat näkevänsä kanavista ensisijaisesti hauskoja ja informatiivisia julkaisuja. Lisäksi järjestöltä toivottiin aktiivisuutta lisää etenkin Facebookissa.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostettiin kehitysehdotuksia järjestölle. Kehitysehdotuksissa korostetaan järjestön oman aktiivisuuden lisäämistä sekä pyrkimistä aktivoimaan myös jäseniä enemmän järjestön julkaisuja kohtaan sosiaalisen median kanavissa. Kanavien aktiivisen käytön lisäksi kehitysehdotuksissa suositellaan järjestön tuovan kanaviaan enemmän esille myös järjestön muissa sosiaalisen median kanavissa, verkkosivuilla ja kasvotusten keskusteltaessa jäsenistön kanssa. Toimeksiantaja kuvaili kehitysehdotusten herättävän ajatuksia, joihin voidaan kiinnittää huomiota saman tien järjestön viestinnässä.