Osaamisen kehittyminen ammatillisena opettajana
Joensuu, Juuso-Samuli (2020)
Joensuu, Juuso-Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli auttaa tekijää kehittymään omassa työssään ammatillisena opettajana. Opinnäytetyön aikana on tarkoitus selvittää, havainnollistaa sekä kuvata, mitä taitoja ammatillinen opettaja työssään tarvitsee. Opinnäytetyön aikana seurattiin opiskelijan osaamista sekä sen karttumista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu Opetushallituksen tuottamista materiaaleista, tutkijoiden pedagogisesta kirjallisuudesta sekä kasvatukseen liittyvistä lakiteksteis-tä. Tätä teoriamateriaalia apuna käyttäen kuvattiin, mitä tietoja ja taitoja nykypäivän opettajalla tulee olla, jotta opettaminen olisi mahdollisimman kattavaa sekä ammattitaitoista.
Työn empiirinen osuus suoritettiin Koulutuskeskus Salpauksessa, jossa opinnäytetyön tekijä on vakituisessa työsuhteessa logistiikan opettajana. Salpaus on päijäthämäläinen toisen asteen ammattioppilaitos, joka toimii Lahdessa, Heinolassa sekä Asikkalassa. Opinnäytetyö tehtiin päiväkirjamuotoisena aikavälillä 2.9.2019–1.12.2019. Tästä ajasta tehtiin 13 viikkoanalyysia.
Työstä kävi ilmi, että opettajan tärkeimmät taidot ovat tunnetaitoinen kohtaaminen, pedagoginen pätevyys, luotettavuus sekä aidon kohtaamisen mahdollistaminen. Näitä taitoja opettajan on pyrittävä kehittämään, jotta jokainen opiskelija olisi mahdollista kohdata yksilönä ja ymmärtää hänen henkilökohtaiset tarpeensa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu Opetushallituksen tuottamista materiaaleista, tutkijoiden pedagogisesta kirjallisuudesta sekä kasvatukseen liittyvistä lakiteksteis-tä. Tätä teoriamateriaalia apuna käyttäen kuvattiin, mitä tietoja ja taitoja nykypäivän opettajalla tulee olla, jotta opettaminen olisi mahdollisimman kattavaa sekä ammattitaitoista.
Työn empiirinen osuus suoritettiin Koulutuskeskus Salpauksessa, jossa opinnäytetyön tekijä on vakituisessa työsuhteessa logistiikan opettajana. Salpaus on päijäthämäläinen toisen asteen ammattioppilaitos, joka toimii Lahdessa, Heinolassa sekä Asikkalassa. Opinnäytetyö tehtiin päiväkirjamuotoisena aikavälillä 2.9.2019–1.12.2019. Tästä ajasta tehtiin 13 viikkoanalyysia.
Työstä kävi ilmi, että opettajan tärkeimmät taidot ovat tunnetaitoinen kohtaaminen, pedagoginen pätevyys, luotettavuus sekä aidon kohtaamisen mahdollistaminen. Näitä taitoja opettajan on pyrittävä kehittämään, jotta jokainen opiskelija olisi mahdollista kohdata yksilönä ja ymmärtää hänen henkilökohtaiset tarpeensa.