Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
TV-kanavabrändin hyödyntäminen suoratoistopalvelussa: Case: Yle Teema ja kulttuurisisällöt Areenassa
Simpanen, Suvi (2020)
Simpanen, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132402
Tiivistelmä
Mediankäyttö siirtyy digitaalisille alustoille ja television katselu laskee tasaisesti. Perinteisessä mediayhtiössä, jossa on totuttu tekemään ohjelmia joko televisioon tai radioon, sisältöjen tarjoilu voi olla verkossa pirstaleista. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Ylen kulttuuriohjelmia. Työssä selvitetään, voisiko Ylen tunnetuinta kulttuuribrändiä Yle Teemaa käyttää erimuotoisia sisältöjä kokoavana brändinä, ja voisiko Yle Areena olla alusta tällaisille katseltavan, kuunneltavan ja luettavan sisällön kokonaisuuksille.
Opinnäytetyössä perehdytään suomalaisten mediankulutustottumuksissa tapahtuneisiin muutoksiin ja perinteisen television tulevaisuudennäkymiin. Lisäksi tutustutaan internetmarkkinoiden tuomiin mahdollisuuksiin, niin mediayritysten kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Työssä luodaan myös katsaus mediamaisemaan, jossa Yle Areena toimii. Lisäksi pohditaan brändien merkitystä nykypäivän mediakentällä ja tutustutaan erityisesti Yle Teeman brändiin. Lähteinä käytetään kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia ja muita lähdeaineistoja.
Työ on laadullinen tutkimus, jonka empiirisen osan tutkimusaineistosta muodostavat asiantuntijahaastattelut. Haastateltavat edustavat Yle Areenan palvelukehitystä, Yle Teeman brändiä ja Ylen kulttuurisisältöjä. Yle Areenan asiakasrajapintaan tässä työssä päästään online-yhteisön havaintojen kautta. Yhteisössä tutustutaan kahteen Areenassa olevaan, eri sisältömuotoja yhdistävään kokonaisuuteen. Tällaisten kokonaisuuksien mielekkyyttä ja käytettävyyttä ei ole aikaisemmin testattu Areenan käyttäjillä.
Tämän tutkimuksen tuloksena selvisi, että Ylen kulttuurisisällöt vaativat vahvan brändin parantamaan niiden löydettävyyttä ja vaikuttavuutta verkossa. Yle Teeman tunnettu ja arvostettu brändi sopisi toiminnalliseksi audiota, videota ja artikkeleja yhdistäväksi verkkobrändiksi. Tehokkainta olisi hyödyntää olemassa olevaa brändiä sen sijaan, että lähdettäisiin rakentamaan kokonaan uutta kulttuuribrändiä. Tuloksista käy ilmi myös, että eri sisältömuotoja yhdistävät kokonaisuudet koetaan kiinnostaviksi. Näiden kokonaisuuksien arvoa lisää erityisesti se että, niistä löytyy sisältöä erilaisiin käyttötilanteisiin ja eri päälaitteille kulutettavaksi. Niiden optimaalinen toteuttaminen vaatii kuitenkin palvelukehitystä Yle Areenalta.
Tässä työssä osoitettiin brändin merkitys sisältöjen kokoamisessa. Lisäksi katseltavan, kuunneltavan ja luettavan sisällön kokonaisuus koettiin asiakkaiden keskuudessa kiinnostavana. Jatkotutkimuksen aihe olisikin tutkia, vaikuttaako audiosisältöjen kuuntelumääriin se, että ne paketoidaan tv-ohjelmien kanssa samaan kokonaisuuteen.
Opinnäytetyössä perehdytään suomalaisten mediankulutustottumuksissa tapahtuneisiin muutoksiin ja perinteisen television tulevaisuudennäkymiin. Lisäksi tutustutaan internetmarkkinoiden tuomiin mahdollisuuksiin, niin mediayritysten kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Työssä luodaan myös katsaus mediamaisemaan, jossa Yle Areena toimii. Lisäksi pohditaan brändien merkitystä nykypäivän mediakentällä ja tutustutaan erityisesti Yle Teeman brändiin. Lähteinä käytetään kirjallisuutta, aiempia tutkimuksia ja muita lähdeaineistoja.
Työ on laadullinen tutkimus, jonka empiirisen osan tutkimusaineistosta muodostavat asiantuntijahaastattelut. Haastateltavat edustavat Yle Areenan palvelukehitystä, Yle Teeman brändiä ja Ylen kulttuurisisältöjä. Yle Areenan asiakasrajapintaan tässä työssä päästään online-yhteisön havaintojen kautta. Yhteisössä tutustutaan kahteen Areenassa olevaan, eri sisältömuotoja yhdistävään kokonaisuuteen. Tällaisten kokonaisuuksien mielekkyyttä ja käytettävyyttä ei ole aikaisemmin testattu Areenan käyttäjillä.
Tämän tutkimuksen tuloksena selvisi, että Ylen kulttuurisisällöt vaativat vahvan brändin parantamaan niiden löydettävyyttä ja vaikuttavuutta verkossa. Yle Teeman tunnettu ja arvostettu brändi sopisi toiminnalliseksi audiota, videota ja artikkeleja yhdistäväksi verkkobrändiksi. Tehokkainta olisi hyödyntää olemassa olevaa brändiä sen sijaan, että lähdettäisiin rakentamaan kokonaan uutta kulttuuribrändiä. Tuloksista käy ilmi myös, että eri sisältömuotoja yhdistävät kokonaisuudet koetaan kiinnostaviksi. Näiden kokonaisuuksien arvoa lisää erityisesti se että, niistä löytyy sisältöä erilaisiin käyttötilanteisiin ja eri päälaitteille kulutettavaksi. Niiden optimaalinen toteuttaminen vaatii kuitenkin palvelukehitystä Yle Areenalta.
Tässä työssä osoitettiin brändin merkitys sisältöjen kokoamisessa. Lisäksi katseltavan, kuunneltavan ja luettavan sisällön kokonaisuus koettiin asiakkaiden keskuudessa kiinnostavana. Jatkotutkimuksen aihe olisikin tutkia, vaikuttaako audiosisältöjen kuuntelumääriin se, että ne paketoidaan tv-ohjelmien kanssa samaan kokonaisuuteen.