ASIAKASTYYTYVÄISYYSTUTKIMUS JOENSUUN KAUPUNGIN MAINOSPAIKOISTA TAPAHTUMAJÄRJESTÄJILLE
Ohisalo, Anniina (2020)
Ohisalo, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122352
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Joensuun alueen tapahtumajärjestäjien tyytyväisyyttä mainospaikkoihin. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Joensuun kaupungille. Heillä oli tarve tällaiselle asiakastyytyväisyystutkimukselle, sillä vastaavaa ei ollut aiemmin suoritettu. Opinnäytetyö soveltui tähän ajankohtaan hyvin, sillä hiljattain Joensuuhun oli tullut lisää uusia mainospaikkoja digitaalisten näyttöjen ansiosta, ja keskustan alue oli rakenteellisesti muuttunut uuden torin sekä peruskorjatun Vapauden puiston myötä. Nämä huomioon ottaen opinnäytetyölle oli selkeä tavoite ja tarve.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Joensuun kaupungin tapahtumajärjestäjäasiakkaiden tyytyväisyyttä nykyisiin mainospaikkoihin. Sen tavoitteena oli auttaa kaupunkia kehittämään mainospaikkoja sekä viestintävälineitä tulevaisuudessa ja vastata paremmin tapahtumajärjestäjien toiveisiin. Opinnäytetyön aikana oli tarkoitus löytää myös mahdollisia uusia mainospaikkoja ja -välineitä. Aihe rajattiin Joensuun kaupungin ulkomainospaikkoihin sekä sähköisiin kanaviin. Opinnäytetyössä ei käsitellä sisäisiä markkinointi- tai viestintäkanavia.
Tutkimus suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmaa käyttäen. Kyselyyn vastasi 45 tapahtumajärjestäjää 12 päivän aikana. Yli puolet vastaajista edusti pienempiä tapahtumajärjestäjiä, jotka järjestävät alle 40 tapahtumaa vuodessa. Kyselyn mukaan tapahtumajärjestäjät olivat keskinkertaisen tyytyväisiä mainospaikkoihin. Tapahtumajärjestäjät antoivat konkreettisia kehitysehdotuksia niin mainospaikkoihin kuin sähköisten kanavien toimintoihin liittyen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Joensuun kaupungin tapahtumajärjestäjäasiakkaiden tyytyväisyyttä nykyisiin mainospaikkoihin. Sen tavoitteena oli auttaa kaupunkia kehittämään mainospaikkoja sekä viestintävälineitä tulevaisuudessa ja vastata paremmin tapahtumajärjestäjien toiveisiin. Opinnäytetyön aikana oli tarkoitus löytää myös mahdollisia uusia mainospaikkoja ja -välineitä. Aihe rajattiin Joensuun kaupungin ulkomainospaikkoihin sekä sähköisiin kanaviin. Opinnäytetyössä ei käsitellä sisäisiä markkinointi- tai viestintäkanavia.
Tutkimus suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmaa käyttäen. Kyselyyn vastasi 45 tapahtumajärjestäjää 12 päivän aikana. Yli puolet vastaajista edusti pienempiä tapahtumajärjestäjiä, jotka järjestävät alle 40 tapahtumaa vuodessa. Kyselyn mukaan tapahtumajärjestäjät olivat keskinkertaisen tyytyväisiä mainospaikkoihin. Tapahtumajärjestäjät antoivat konkreettisia kehitysehdotuksia niin mainospaikkoihin kuin sähköisten kanavien toimintoihin liittyen.