Sosiaalisen median viestinnän kehittäminen suun terveydenhuollolle
Peteri, Sanni (2020)
Peteri, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122335
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja kartoittaa, mitä sosiaalisen median kanavia espoolaiset käyttävät suun terveydenhuollossa ja miten espoolaisten suun terveyskäyttäytymistä on mahdollista alkaa edistää sosiaalisen median ja -markkinoinnin avulla. Opinnäyte-työn päätavoitteena on kehittää sosiaalisen median viestintää ja luoda sosiaalisen median viestinnän suunnitelman runko Espoon kaupungin suun terveydenhuollolle. Työssä kehitetään sosiaalisen median suunnitelman runko espoolaisten parhaimmaksi ja käytännöllisimmäksi kokemaan verkkoympäristöön.
Sosiaalisen median avulla ja sosiaalista markkinointia hyödyntäen on mahdollista aloittaa suun terveyskäyttäytymisen edistäminen. Sosiaalinen median rooli tiedon jaossa ja markkinoinnissa on merkittävä. Sosiaalisen median käyttö on viime vuosina siirtynyt perinteisistä internetselaimista mobiililaitteiden sovelluksiin. Hyvä terveys ja suun terveys ovat yhteiskunnallisesti vastuullinen tavoite ja keino taloudellisen kestävyyden turvaamiseksi. Sosiaalisella markkinoinnilla ja yhteiskehittämisellä pyritään vaikuttamaan ihmisten suun terveyskäyttäytymiseen siten, että se hyödyttää yksilöitä ja yhteiskuntaa yleisesti. Hyvä suun terveys on mahdollista saavuttaa nykyisilläkin resursseilla, mikäli ne suunnataan entistä tehokkaammin terveyden edistämiseen. Asiakaslähtöisesti muutosta lähestyttäessä on keskiössä asiakkaan ja kuluttajan toiveet ja tarpeet.
Tutkimuksen kysely kerättiin kuukauden aikana Espoon suun terveydenhuollon sivuilla ja – hoitoloissa sekä sosiaalisessa mediassa. Vastauksia tuli 42 kappaletta. Sosiaalisen median suunnitelman runko tuotettiin yhdessä suun terveyden edistämistyöryhmän kanssa Espoon viestinnän apukysymysten ohjatessa rungon pohjaa.
Tuloksissa Facebook oli suosituin sosiaalinen media. Espoolaiset toivoivat Facebookin saamista käyttöön. Sosiaalisesta mediasta espoolaiset toivoivat saavan tietoa omahoidosta, ajanvarauksesta, hoitoon pääsystä ja suun- ja hampaiden sairauksista sekä muista suussa näkyvistä sairauksista.
Sosiaalisen median avulla ja sosiaalista markkinointia hyödyntäen on mahdollista aloittaa suun terveyskäyttäytymisen edistäminen. Sosiaalinen median rooli tiedon jaossa ja markkinoinnissa on merkittävä. Sosiaalisen median käyttö on viime vuosina siirtynyt perinteisistä internetselaimista mobiililaitteiden sovelluksiin. Hyvä terveys ja suun terveys ovat yhteiskunnallisesti vastuullinen tavoite ja keino taloudellisen kestävyyden turvaamiseksi. Sosiaalisella markkinoinnilla ja yhteiskehittämisellä pyritään vaikuttamaan ihmisten suun terveyskäyttäytymiseen siten, että se hyödyttää yksilöitä ja yhteiskuntaa yleisesti. Hyvä suun terveys on mahdollista saavuttaa nykyisilläkin resursseilla, mikäli ne suunnataan entistä tehokkaammin terveyden edistämiseen. Asiakaslähtöisesti muutosta lähestyttäessä on keskiössä asiakkaan ja kuluttajan toiveet ja tarpeet.
Tutkimuksen kysely kerättiin kuukauden aikana Espoon suun terveydenhuollon sivuilla ja – hoitoloissa sekä sosiaalisessa mediassa. Vastauksia tuli 42 kappaletta. Sosiaalisen median suunnitelman runko tuotettiin yhdessä suun terveyden edistämistyöryhmän kanssa Espoon viestinnän apukysymysten ohjatessa rungon pohjaa.
Tuloksissa Facebook oli suosituin sosiaalinen media. Espoolaiset toivoivat Facebookin saamista käyttöön. Sosiaalisesta mediasta espoolaiset toivoivat saavan tietoa omahoidosta, ajanvarauksesta, hoitoon pääsystä ja suun- ja hampaiden sairauksista sekä muista suussa näkyvistä sairauksista.