Moottorikeskusten päivitys
Torikka, Santeri (2020)
Torikka, Santeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002112269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002112269
Tiivistelmä
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Jyväskylän toimipisteellä on moottorikeskuksia, joiden ohjaamiseen käytetään INSUM-moottorinohjausjärjestelmää. Järjestelmä ollaan korvaamassa uudella ratkaisulla, joka vastaisi tämän päivän tarpeita. Ennen järjestelmän ja moottorilähtöjen uusimista tarvitsi laitteiston nykytila kuitenkin selvittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nykyisen laitteiston tiedot riittävän tarkasti, jotta uuden laitteiston suunnittelu onnistuisi. Selvitystyön perusteella tehtiin oma ehdotus, jossa pyrittiin kiinnittämään huomiota käynnistysvirtahuippujen pienentämiseen.
Selvitystyö toteutettiin tutkimalla keskuksia käytännössä käyttäen apuna olemassa ole-vaa dokumentointia. INSUM-järjestelmästä saatiin tietoa käytettävästä automaatiojär-jestelmästä ja keskusmerkinnöistä. Moottorikeskusten tunnukset ja moottoritiedot sel-vitettiin ja virheelliset tiedot korjattiin. Selvitystyön tuloksena saatiin tiedot moottorikes-kusten käynnistinyksiköistä, ohjattavista moottoreista ja tunnuksista INSUM-järjestelmässä. Tärkein huomio oli, että kaikkien moottorien käynnistäminen tapahtui suoralla verkkokäynnistyksellä. Joukossa oli suuriakin moottoreita, joiden käynnistäminen suoraan verkosta ei ollut kannattavaa. Omassa ehdotuksessa moottorit jaettiin tehojen mukaan kolmeen tehoalueeseen ja näille jokaiselle valittiin oma käynnistystapa. Moottoreille pyrittiin valitsemaan käynnistystavat niin, että saataisiin rajoitettua käynnis-tysvirtoja mahdollisimman hyvin huomioon ottaen rajoittavat tekijät.
Selvityksessä saadut tulokset antavat toimeksiantajalle tarvittavat tiedot laitteiston nyky-tilasta ja mahdollistavat käytännön toteutuksen aloittamisen. Kehittämisehdotuksessa esiteltyjä käynnistystapoja toimeksiantaja voi käyttää pohjana omalle suunnitelmalleen tai toteuttaa ehdotuksen sellaisenaan.
Selvitystyö toteutettiin tutkimalla keskuksia käytännössä käyttäen apuna olemassa ole-vaa dokumentointia. INSUM-järjestelmästä saatiin tietoa käytettävästä automaatiojär-jestelmästä ja keskusmerkinnöistä. Moottorikeskusten tunnukset ja moottoritiedot sel-vitettiin ja virheelliset tiedot korjattiin. Selvitystyön tuloksena saatiin tiedot moottorikes-kusten käynnistinyksiköistä, ohjattavista moottoreista ja tunnuksista INSUM-järjestelmässä. Tärkein huomio oli, että kaikkien moottorien käynnistäminen tapahtui suoralla verkkokäynnistyksellä. Joukossa oli suuriakin moottoreita, joiden käynnistäminen suoraan verkosta ei ollut kannattavaa. Omassa ehdotuksessa moottorit jaettiin tehojen mukaan kolmeen tehoalueeseen ja näille jokaiselle valittiin oma käynnistystapa. Moottoreille pyrittiin valitsemaan käynnistystavat niin, että saataisiin rajoitettua käynnis-tysvirtoja mahdollisimman hyvin huomioon ottaen rajoittavat tekijät.
Selvityksessä saadut tulokset antavat toimeksiantajalle tarvittavat tiedot laitteiston nyky-tilasta ja mahdollistavat käytännön toteutuksen aloittamisen. Kehittämisehdotuksessa esiteltyjä käynnistystapoja toimeksiantaja voi käyttää pohjana omalle suunnitelmalleen tai toteuttaa ehdotuksen sellaisenaan.