Haluttu juttu – Asiakaslähtöisempää sisältöä: Case: If Terveys -sivuston sisältösuunnitelman kehittäminen
Manninen, Monika (2020)
Manninen, Monika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102264
Tiivistelmä
Markkinointiviestinnässä on tapahtunut viimeisen vuosikymmenen aikana suuria muutoksia. Yksisuuntaisen markkinoinnin tilalle on tullut enemmän vuorovaikutteinen markkinointi, jossa asiakas osallistuu aktiivisesti netin avulla sisällön tuottamiseen ja viestien välittämiseen. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on huomioida asiakas ja asiakkaan tarpeet sekä tuottaa asiakkaan näkökulmasta mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten yritys voi tuottaa asiakaslähtöisesti sisältöä verkkosivuilleen. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin asiakaslähtöiseen markkinointiin ja sisältömarkkinointiin.
Opinnäytetyössä toteutettiin tutkimus If Vakuutukselle, jonka tavoitteena oli selvittää, mistä terveysaiheisesta sisällöstä asiakkaat ovat kiinnostuneita. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä, teemahaastattelua sekä benchmarking-menetelmää.
Tuloksista selvisi, että terveysasiat ovat usein vastaajien mielessä ja että omaa terveyttä mietitään useammin kuin läheisten terveyttä. Etenkin terveelliset elämäntavat, terveyden ylläpito sekä vanheneminen ja sen mukanaan tuomat terveyshaasteet kiinnostavat vastaajia.
Tutkimustulosten pohjalta koostettiin ehdotuksia, miten If Terveys -sivuston sisältösuunnitelmaa voisi kehittää. Kehitysehdotuksissa nostettiin esiin erilaisia sisältöteemoja kuten ohjeet ja vinkit liittyen terveyden ylläpitoon tai tapaturmien välttämiseen, asiakastarinat sekä ennaltaehkäisy, jotka voisivat toimia sisältöinä. Myös yrityksen omaa tietoa ja asiantuntijuutta kannattaa hyödyntää sisällöissä. Tutkimuksen mukaan on tärkeää tehdä kohdennettua sisältöä, jotta tuotettu sisältö puhuttelee oikeaa kohderyhmää oikeanlaisella viestillä. Myös sisällön löydettävyys tulisi varmistaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten yritys voi tuottaa asiakaslähtöisesti sisältöä verkkosivuilleen. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin asiakaslähtöiseen markkinointiin ja sisältömarkkinointiin.
Opinnäytetyössä toteutettiin tutkimus If Vakuutukselle, jonka tavoitteena oli selvittää, mistä terveysaiheisesta sisällöstä asiakkaat ovat kiinnostuneita. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä, teemahaastattelua sekä benchmarking-menetelmää.
Tuloksista selvisi, että terveysasiat ovat usein vastaajien mielessä ja että omaa terveyttä mietitään useammin kuin läheisten terveyttä. Etenkin terveelliset elämäntavat, terveyden ylläpito sekä vanheneminen ja sen mukanaan tuomat terveyshaasteet kiinnostavat vastaajia.
Tutkimustulosten pohjalta koostettiin ehdotuksia, miten If Terveys -sivuston sisältösuunnitelmaa voisi kehittää. Kehitysehdotuksissa nostettiin esiin erilaisia sisältöteemoja kuten ohjeet ja vinkit liittyen terveyden ylläpitoon tai tapaturmien välttämiseen, asiakastarinat sekä ennaltaehkäisy, jotka voisivat toimia sisältöinä. Myös yrityksen omaa tietoa ja asiantuntijuutta kannattaa hyödyntää sisällöissä. Tutkimuksen mukaan on tärkeää tehdä kohdennettua sisältöä, jotta tuotettu sisältö puhuttelee oikeaa kohderyhmää oikeanlaisella viestillä. Myös sisällön löydettävyys tulisi varmistaa.