Asiakastutkimus ja palveluiden tuotteistaminen case: Avican Oy
Vorobjov, Andrei (2020)
Vorobjov, Andrei
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002102235
Tiivistelmä
Kyseisen opinnäytetyön tavoitteena on saada selkeä kuva Avican Oy:n asiakassegmentistä ja heille tarjottavista palveluista. Tarkoitus on palauttaa Avican toimintaan ja olla tekemättä samoja virheitä kuin menneisyydessä toimintaa aloittaessa, sitä varten on selvitettävä asiakassegmentti ja hahmotettava heidän palvelutarpeensa. Opinnäytetyötä toteutettiin produkti- ja tutkimustyyppisesti.
Avican Oy on ulkomaalaistaustaisen henkilön perustama yritys ilman ideaa ja suunnitelmaa. Yritys on nuori, koska se on alun perin perustettu syksyllä 2016 ja toiminta on lakannut keväällä 2017. Nyt yritys luokitellaan startup-yritykseksi, koska on suuri riski epäonnistua.
Työn teoreettinen viitekehys on asiantuntijapalvelut ja niiden tuotteistaminen. Asiantuntija-palveluiden tuotteistamisella suunnitellaan ja määritellään palveluita, varmistetaan jatkuva kehitys vastaamaan asiakastarpeita. Tuotteistamisella helpotetaan palvelun hinnoittelua ja kehitetään laatua. Analysointiin on käytetty tilastotietoja ja muiden opinnäytetöistä saatuja viitekehyksiä.
Toimeksiantajayritykselle selvitettiin tuotteistaminen ja analysoitiin asiakassegmenttiä, kenelle palvelut kohdistetaan. Palvelutarjonnan luomiseen on tuotettu ohjeet ja huomioitu jatkuva kehitys, jossa palveluita kehitetään asiakasta osallistavilla toimenpiteillä vastaamaan asiakastarpeita. Hinnat on laskettu matalaksi, jonka tarkoituksena on kasvattaa asiakkaan osto- ja kokeiluhalua. Asiakassegmentiksi on valittu venäjää äidinkielenään puhuvat yrittäjät. Työ palvelee toimeksiantajan jatkuvaa kehitystä tulevaisuudessa, auttaa palveluiden tuotteistamisessa ja kehittämisessä.
Avican Oy on ulkomaalaistaustaisen henkilön perustama yritys ilman ideaa ja suunnitelmaa. Yritys on nuori, koska se on alun perin perustettu syksyllä 2016 ja toiminta on lakannut keväällä 2017. Nyt yritys luokitellaan startup-yritykseksi, koska on suuri riski epäonnistua.
Työn teoreettinen viitekehys on asiantuntijapalvelut ja niiden tuotteistaminen. Asiantuntija-palveluiden tuotteistamisella suunnitellaan ja määritellään palveluita, varmistetaan jatkuva kehitys vastaamaan asiakastarpeita. Tuotteistamisella helpotetaan palvelun hinnoittelua ja kehitetään laatua. Analysointiin on käytetty tilastotietoja ja muiden opinnäytetöistä saatuja viitekehyksiä.
Toimeksiantajayritykselle selvitettiin tuotteistaminen ja analysoitiin asiakassegmenttiä, kenelle palvelut kohdistetaan. Palvelutarjonnan luomiseen on tuotettu ohjeet ja huomioitu jatkuva kehitys, jossa palveluita kehitetään asiakasta osallistavilla toimenpiteillä vastaamaan asiakastarpeita. Hinnat on laskettu matalaksi, jonka tarkoituksena on kasvattaa asiakkaan osto- ja kokeiluhalua. Asiakassegmentiksi on valittu venäjää äidinkielenään puhuvat yrittäjät. Työ palvelee toimeksiantajan jatkuvaa kehitystä tulevaisuudessa, auttaa palveluiden tuotteistamisessa ja kehittämisessä.