LNG-järjestelmä risteilyaluksessa: Nesteytetty maakaasu risteilyaluksen polttoaineena
Vuori, Santtu (2020)
Vuori, Santtu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002092189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002092189
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä kirjallisuuskatsaus nesteytettyä maakaasua käyttävän risteilyaluksen polttoainejärjestelmään. Tavoitteena oli tehdä ytimekäs tiivistelmä nesteytetyn maakaasun ominaisuuksista, turvallisesta käsittelystä ja polttoainejärjestelmään sisältyvistä laitteista. Aihe on ajankohtainen, sillä nesteytetyn maakaasun osuus meriliikenteen polttoaineista on kasvamassa jatkuvasti.
Opinnäytetyön alussa vertaillaan maakaasun ja perinteisempien polttoaineiden, kuten raskaan polttoöljyn, ominaisuuksia keskenään. Tarkoituksena oli etsiä syitä nesteytetyn maakaasun suosioon. Työssä sivutaan myös aiheeseen liittyviä standardeja ja tahoja, jotka asettavat rajoja järjestelmälle turvallisuuden näkökulmasta. Työssä käsitellään nesteytetyn maakaasun varastointiin ja käsittelyyn liittyviä riskejä ja esitellään toimintatapoja, joilla näitä riskejä voidaan minimoida. On tärkeää, että kaikki nesteytetyn maakaasun kanssa tekemisissä olevat henkilöt tiedostavat nesteytetyn maakaasun luonteen ja sen miten toimia turvallisesti kaasun kanssa. Työn loppupuolella käydään läpi järjestelmän keskeisimmät laitteet ja tuodaan ilmi määräysten asettamia vaatimuksia laitteistolle.
Lopputuloksena syntyi tiivistelmä nesteytetyn maakaasun käytöstä polttoaineena. Tiivistelmä on hyödyllinen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita nesteytetystä maakaasusta ja meriliikenteen polttoaineiden kehityksestä. The subject of this thesis was to compile a literature review of the fuel system of a cruise ship using liquefied natural gas. The aim was to provide a concise summary that includes the characteristics of liquefied natural gas, safe handling of liquefied natural gas and the main equipment of the fuel system. The topic is current because the share of liquefied natural gas in marine fuels is constantly increasing.
The thesis begins by comparing the properties of natural gas with those of more traditional fuels such as heavy fuel oil. The purpose was to look for reasons for popularity of liquefied natural gas. The thesis also deals with relevant standards and parties that set boundaries for the system from the safety perspective. The risks of storing and handling liquefied natural gas are discussed in the next part of this thesis. The thesis also provides ways to reduce these risks. It is important that everyone who deals with liquefied natural gas is familiar with the nature of liquefied natural gas and knows how to handle it safely. In the end of this thesis the most important equipments of the system are reviewed and requirements for the equipment are discussed.
The end result was a summary of the use of liquefied natural gas as a fuel. This summary is useful for anyone who has interest in liquefied natural gas or interest in the development of marine fuels.
Opinnäytetyön alussa vertaillaan maakaasun ja perinteisempien polttoaineiden, kuten raskaan polttoöljyn, ominaisuuksia keskenään. Tarkoituksena oli etsiä syitä nesteytetyn maakaasun suosioon. Työssä sivutaan myös aiheeseen liittyviä standardeja ja tahoja, jotka asettavat rajoja järjestelmälle turvallisuuden näkökulmasta. Työssä käsitellään nesteytetyn maakaasun varastointiin ja käsittelyyn liittyviä riskejä ja esitellään toimintatapoja, joilla näitä riskejä voidaan minimoida. On tärkeää, että kaikki nesteytetyn maakaasun kanssa tekemisissä olevat henkilöt tiedostavat nesteytetyn maakaasun luonteen ja sen miten toimia turvallisesti kaasun kanssa. Työn loppupuolella käydään läpi järjestelmän keskeisimmät laitteet ja tuodaan ilmi määräysten asettamia vaatimuksia laitteistolle.
Lopputuloksena syntyi tiivistelmä nesteytetyn maakaasun käytöstä polttoaineena. Tiivistelmä on hyödyllinen kaikille, jotka ovat kiinnostuneita nesteytetystä maakaasusta ja meriliikenteen polttoaineiden kehityksestä.
The thesis begins by comparing the properties of natural gas with those of more traditional fuels such as heavy fuel oil. The purpose was to look for reasons for popularity of liquefied natural gas. The thesis also deals with relevant standards and parties that set boundaries for the system from the safety perspective. The risks of storing and handling liquefied natural gas are discussed in the next part of this thesis. The thesis also provides ways to reduce these risks. It is important that everyone who deals with liquefied natural gas is familiar with the nature of liquefied natural gas and knows how to handle it safely. In the end of this thesis the most important equipments of the system are reviewed and requirements for the equipment are discussed.
The end result was a summary of the use of liquefied natural gas as a fuel. This summary is useful for anyone who has interest in liquefied natural gas or interest in the development of marine fuels.