Lasten itsesäätelytaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kinnunen, Minna; Kettunen, Neea (2020)
Kinnunen, Minna
Kettunen, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002092184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002092184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten tutkielman kohteena olleen varhaiskasvatusyksikön arjessa tuetaan lasten itsesäätelytaitojen kehitystä ja millä tavalla erilaiset itsesäätelyyn liittyvät haasteet näkyvät tällä hetkellä lapsiryhmien toiminnassa. Tutkielman tavoitteena oli saada tietoa lasten itsesäätelytaitojen tukemiseen liittyvän toiminnan nykytilasta sekä mahdollisista kehittämiskohteista varhaiskasvatusyksikössä. Tutkielma toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena yhteistyössä helsinkiläisen varhaiskasvatusyksikön kanssa. Tavoitteena oli, että varhaiskasvatusyksikön henkilöstö voi hyödyntää tutkielmasta saatuja tuloksia tulevaisuudessa yksikön arjessa ja toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin itsesäätely- ja tunnetaitojen käsitteitä sekä niiden yhteyttä varhaiskasvatukseen ja lasten hyvinvointiin. Lisäksi tietoperustassa paneuduttiin varhaiskasvatukseen ja sitä ohjaaviin yleisiin periaatteisiin Suomessa ja Helsingissä. Opinnäytetyötä varten hankittu tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta helsinkiläisessä varhaiskasvatusyksikössä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkielmasta saadut tulokset osoittivat, että itsesäätelytaidot kuuluvat olennaisena osana varhaiskasvatusyksikön jokapäiväiseen toimintaan. Tulosten perusteella kävi ilmi, että lapsiryhmissä esiintyviin itsesäätelytaitoihin liittyviin haasteisiin on pyritty puuttumaan sekä ennaltaehkäisevin että korjaavin toimenpitein. Tutkielman perusteella varhaiskasvatusyksikön tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nousi nykyistäkin yhtenäisemmän linjan saavuttaminen kasvatuksellisissa näkemyksissä ja toimintatavoissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin itsesäätely- ja tunnetaitojen käsitteitä sekä niiden yhteyttä varhaiskasvatukseen ja lasten hyvinvointiin. Lisäksi tietoperustassa paneuduttiin varhaiskasvatukseen ja sitä ohjaaviin yleisiin periaatteisiin Suomessa ja Helsingissä. Opinnäytetyötä varten hankittu tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta helsinkiläisessä varhaiskasvatusyksikössä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkielmasta saadut tulokset osoittivat, että itsesäätelytaidot kuuluvat olennaisena osana varhaiskasvatusyksikön jokapäiväiseen toimintaan. Tulosten perusteella kävi ilmi, että lapsiryhmissä esiintyviin itsesäätelytaitoihin liittyviin haasteisiin on pyritty puuttumaan sekä ennaltaehkäisevin että korjaavin toimenpitein. Tutkielman perusteella varhaiskasvatusyksikön tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nousi nykyistäkin yhtenäisemmän linjan saavuttaminen kasvatuksellisissa näkemyksissä ja toimintatavoissa.