Realismin lisäys 3D-tuotevisualisoinnissa
Pekkanen, Aatu (2019)
Pekkanen, Aatu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002072163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002072163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Movya Oy, joka on jyväskyläläinen globaalisti toimiva digitaalisen median yritys. Työn tavoitteena oli tutkia realismin lisäystä 3D-tuotevisualisoinnissa sekä kasvattaa tietopohjaa realismille 3D-tuotevisualisoinnissa. Tehtävänä
oli luoda 3D-tuoteanimaatio Movya Oy:n asiakasprojektia varten.
Työssä käsiteltiin realismin tavoittelun historiaa 3D-visualisoinnissa sekä tutkittiin referenssejä tosielämän vastakohtiin 3D-visualisoinnin realismissa. Lisäksi työssä tutkittiin erilaisia
vaihtoehtoisia tapoja realismin lisäämiseen 3D-tuotevisualisoinnin toteutuksessa.
Opinnäytetyössä kuvattiin myös 3D-tuotevisualisoinnin luonti 3ds Maxilla, Vraylla ja After
Effectsilla mallinnuksesta jälkikäsittelyyn sekä realismin lisäystä vaiheittain tietopohjan perusteella.
Tuloksena saatiin laaja tietopohja realismin lisäämiseksi 3D-tuotevisualisoinnissa. Lisäksi
saatiin perusrakenne 3D-visualisoinnin luontiin sekä sen eri vaiheisiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös valmis 3D-tuoteanimaatio asiakasprojektia varten. Asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen ja toteutettu työ täytti realistisen 3D-tuotevisualisoinnin vaatimukset. The thesis was assigned by Movya Oy, which is a globally operating digital media company
from Jyväskylä. The objective of the project was to study the enhancing of realism in 3D
product visualization and to increase the knowledge base for realism in 3D product visualization. The goal was to create a 3D product visualization for a Movya Oy customer project.
The paper covers the history of realism in 3D visualization, and real life references for realism in 3D visualization. The study also touches on alternative ways of increasing realism in
3D product visualization.
A finished 3D product visualization designed with 3ds Max, Vray and After Effects is also
covered with step-by-step processes of enhancing realism from modelling to post-production.
As an end result of the thesis, a vast knowledge-base was gained for enhancing realism in
3D product visualization. In addition, a basic structure for creating a 3D visualization was
created. A finished 3D product animation was also created for a customer project. The customer was happy with the end result and the finished project fulfilled the requirements of
a realistic 3D product visualization.
oli luoda 3D-tuoteanimaatio Movya Oy:n asiakasprojektia varten.
Työssä käsiteltiin realismin tavoittelun historiaa 3D-visualisoinnissa sekä tutkittiin referenssejä tosielämän vastakohtiin 3D-visualisoinnin realismissa. Lisäksi työssä tutkittiin erilaisia
vaihtoehtoisia tapoja realismin lisäämiseen 3D-tuotevisualisoinnin toteutuksessa.
Opinnäytetyössä kuvattiin myös 3D-tuotevisualisoinnin luonti 3ds Maxilla, Vraylla ja After
Effectsilla mallinnuksesta jälkikäsittelyyn sekä realismin lisäystä vaiheittain tietopohjan perusteella.
Tuloksena saatiin laaja tietopohja realismin lisäämiseksi 3D-tuotevisualisoinnissa. Lisäksi
saatiin perusrakenne 3D-visualisoinnin luontiin sekä sen eri vaiheisiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös valmis 3D-tuoteanimaatio asiakasprojektia varten. Asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen ja toteutettu työ täytti realistisen 3D-tuotevisualisoinnin vaatimukset.
from Jyväskylä. The objective of the project was to study the enhancing of realism in 3D
product visualization and to increase the knowledge base for realism in 3D product visualization. The goal was to create a 3D product visualization for a Movya Oy customer project.
The paper covers the history of realism in 3D visualization, and real life references for realism in 3D visualization. The study also touches on alternative ways of increasing realism in
3D product visualization.
A finished 3D product visualization designed with 3ds Max, Vray and After Effects is also
covered with step-by-step processes of enhancing realism from modelling to post-production.
As an end result of the thesis, a vast knowledge-base was gained for enhancing realism in
3D product visualization. In addition, a basic structure for creating a 3D visualization was
created. A finished 3D product animation was also created for a customer project. The customer was happy with the end result and the finished project fulfilled the requirements of
a realistic 3D product visualization.