Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Kunnari, Ville; Ikonen, Helmi (2020)
Kunnari, Ville
Ikonen, Helmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052090
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijat kokivat verkko-opiskelun opiskelumuotona. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu voi hyödyntää kehittäessään verkko-opintoja terveysalalla. Tutkimuskysymyksiksi rajattiin: Millaisena terveysalan opiskelijat kokevat verkko-opiskelun opiskelumuotona ja miten opiskelijat kokevat oppivansa opiskeltavat asiat verkkoympäristössä?
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Kouvolan ja Kotkan kampuksen terveysalan opiskelijoille Webropol-kyselynä. Kyselylomake sisälsi strukturoituja, puolistrukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja strukturoidut tilastollisesti. Kysely lähetettiin sähköisesti 627 opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 77 opiskelijaa. Vastausprosentiksi muodostui 12 %.
Tutkimustulokset osoittivat, että noin kolme neljäsosaa opiskelijoista suorittaisi kurssit mieluiten lähiopetuksena. Verkko-opiskelun haasteiksi kerrottiin esimerkiksi motivaation puutteet, sekä alan käytännönläheisyys. 78 % opiskelijoista ei haluaisi lisätä verkkokurssien määrää, 70 % vastaajista ilmoitti itselleen sopivimmaksi oppimistavaksi oppimisen tekemisen kautta, ja 72 % ilmoitti, ettei koe oppivansa verkkokursseilla yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa. Tutkimuksessa paljastui verkko-opiskelun negatiivinen puoli, lähes puolet myönsi huijanneensa verkko-opinnoissa saadakseen paremman arvosanan kurssista. Kysely osoitti, että vastaajien tyytyväisyys nykyiseen verkko-opetukseen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun terveysalalla kokonaisuudessaan oli 2.9 asteikolla 1–5, yhden ollessa täysin tyytyväinen ja 5 täysin tyytymätön.
Tutkimus toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-opiskelun kehittämisen materiaalina. Avoimessa palautteessa kaivattiin kehitysideoina verkko-opiskelumateriaalin selkeyttämistä, opettajan vahvempaa tukea, sekä koulutusta verkkokurssien toteuttamiseen opettajille. The purpose of this thesis was to clarify how health care students feel e-learning as a studing form in South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The ojective was to produce information what South-Eastern Finland University of Applied Sciences can use to develop their online teaching. Research questions were: how does health care students experience e-learning as a studing format and how do they experience to learning in online learning enviroment?
The research was executed by using quantitative method in Webropol survey. Survey included fully structured, half structured and open questions. Open questions were analyzed by content analysis and structured by statistical analysis. The survey was sent by email to 627 health care students, of wich 77 students responded. The response percentage was 12.
Results of research shows that three quarters of students prefers classroom teaching instead of online courses. Challenges in online learning were announced lack of motivation and pragmatism in health care studing. 78 % of respondents would not want to add more e-learning to health care education. 70 % of respondents feel that the most suitable learning method was learning through doing and 72 % annouced that they didn´t learn as well in online learning as they learn in class room teaching. Results revealed the negative side of e-learning. Over 40 % of respondents admit they have cheated in online courses in order to get a better grade. The survey showed that respondent´s satisfaction in current online teaching in healt care education in South-Eastern University of Applied Sciences was 2.9 in scale 1-5, one being totally satisfied and 5 completely dissatisfied.
Research material is used to improve online teaching in health care education in South-Eastern Finland University of Applied Sciences. In open feedback as development ideas respondents asked more clarity for material in e-learning, more support from online teacher and more education and help for teachers in e-learning.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Kouvolan ja Kotkan kampuksen terveysalan opiskelijoille Webropol-kyselynä. Kyselylomake sisälsi strukturoituja, puolistrukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja strukturoidut tilastollisesti. Kysely lähetettiin sähköisesti 627 opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 77 opiskelijaa. Vastausprosentiksi muodostui 12 %.
Tutkimustulokset osoittivat, että noin kolme neljäsosaa opiskelijoista suorittaisi kurssit mieluiten lähiopetuksena. Verkko-opiskelun haasteiksi kerrottiin esimerkiksi motivaation puutteet, sekä alan käytännönläheisyys. 78 % opiskelijoista ei haluaisi lisätä verkkokurssien määrää, 70 % vastaajista ilmoitti itselleen sopivimmaksi oppimistavaksi oppimisen tekemisen kautta, ja 72 % ilmoitti, ettei koe oppivansa verkkokursseilla yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa. Tutkimuksessa paljastui verkko-opiskelun negatiivinen puoli, lähes puolet myönsi huijanneensa verkko-opinnoissa saadakseen paremman arvosanan kurssista. Kysely osoitti, että vastaajien tyytyväisyys nykyiseen verkko-opetukseen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun terveysalalla kokonaisuudessaan oli 2.9 asteikolla 1–5, yhden ollessa täysin tyytyväinen ja 5 täysin tyytymätön.
Tutkimus toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-opiskelun kehittämisen materiaalina. Avoimessa palautteessa kaivattiin kehitysideoina verkko-opiskelumateriaalin selkeyttämistä, opettajan vahvempaa tukea, sekä koulutusta verkkokurssien toteuttamiseen opettajille.
The research was executed by using quantitative method in Webropol survey. Survey included fully structured, half structured and open questions. Open questions were analyzed by content analysis and structured by statistical analysis. The survey was sent by email to 627 health care students, of wich 77 students responded. The response percentage was 12.
Results of research shows that three quarters of students prefers classroom teaching instead of online courses. Challenges in online learning were announced lack of motivation and pragmatism in health care studing. 78 % of respondents would not want to add more e-learning to health care education. 70 % of respondents feel that the most suitable learning method was learning through doing and 72 % annouced that they didn´t learn as well in online learning as they learn in class room teaching. Results revealed the negative side of e-learning. Over 40 % of respondents admit they have cheated in online courses in order to get a better grade. The survey showed that respondent´s satisfaction in current online teaching in healt care education in South-Eastern University of Applied Sciences was 2.9 in scale 1-5, one being totally satisfied and 5 completely dissatisfied.
Research material is used to improve online teaching in health care education in South-Eastern Finland University of Applied Sciences. In open feedback as development ideas respondents asked more clarity for material in e-learning, more support from online teacher and more education and help for teachers in e-learning.