Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia ohjaavan opettajan antamasta tuesta ja ohjauksesta ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa
Pirttijärvi, Jenna (2020)
Pirttijärvi, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana opettajalta saadusta tuesta ja ohjauksesta. Tavoitteena oli löytää niitä tekijöitä, joiden perusteella voitaisiin kehittää ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaukseen liittyvää toimintaa. Opinnäytetyön pääongelmiksi muodostuivat miten hoitotyön opiskelijat kokevat ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen toteutuneen opettajan toimesta sekä minkälaista tukea hoitotyönopiskelijat saivat opettajilta ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana?
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui aikaisemmista tutkimuksista sekä lähdekirjallisuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin terveysalan ammattikorkeakoulutusta ja ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille 1298 hoitotyötä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa opiskelevalle. Kyselylomake muodostui viidestä teoriasta esiin nousseesta teemasta: ammattitaitoa edistävän harjoittelun toteutus, opettajan läsnäolo, opettajan tuki, oppiminen ja kehittyminen sekä kansainvälisyys. Analysoinnissa käytettiin tilastollista päättelyä. Kysely sisälsi myös kaksi avointa kysymystä, jossa kiteytyivät opiskelijoiden kokemukset ammattitaitoa edistävää harjoittelua koskien. Tuloksia analysoitiin Webropolin raportointityökalun avulla. Avoimet kysymykset puolestaan käsiteltiin Webropolin Text Mining -lisäominaisuudella.
Tutkimustuloksien perusteella puolella vastaajista käytettiin jo sähköistä ohjausmenetelmää Workseediä. Avoimien vastausten perusteella suurin osa vastaajista toivoi opettajien saapuvan harjoitteluun paikan päälle, etenkin jos opettaja ei ollut opiskelijalle entuudestaan tuttu. Pääsääntöisesti opiskelijat kokivat opettajien olevan tavoitettavissa, tai heille riitti tieto siitä, että opettajaan voi olla yhteydessä tarpeen tullen.
Tutkimustulokset hyödyttävät työn toimeksiantajaa antamalla tietoa tuen ja ohjauksen saannin nykytilanteesta ja tarpeesta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää ohjauksen ja tuen saannin lisäämiseksi, jotta opiskelijoille taataan turvallinen ja kannustava oppimisympäristö työelämää varten. The purpose of this thesis was to find out the experiences in the support and guidance of a teacher received by a nursing student during his/her professional development training.
The aim was to find the factors that could be used to develop activities related to the management of professional training. The main problems of the thesis were: how do nursing students experience the guidance of the accomplished teacher during the professional training and what kind of support did the nursing students receive from the teacher during the professional training?
The thesis used a quantitative research method. The theoretical framework of the Thesis consisted of previous research and source literature. The theoretical frame of the thesis dealt with health education at a university of applied sciences and professional training. The material for the thesis was collected by a questionnaire sent in total to 1298 nursing students at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The questionnaire consisted of five themes that emerged from five theories: Practical training, the presence of the teacher, the support received from the teacher, learning and development, and internationalization. Statistical reasoning was used for the analysis. The questionnaire also included two open-ended questions that summarized the students' experiences from professional training period. The results were analyzed using a reporting tool of Webropol. Open questions were analyzed with a text mining tool of Webropol.
Based on the results received from the questionnaire, half of the respondents already used an electrical control method, Workseed. Based on open answers, the majority of respondents wished the teacher to arrive to the training site, especially if the teacher was not familiar to the student. In most answers, students felt that teachers were available, or were satisfied with the knowledge of how to contact the teacher when needed.
The research results benefit the principal by providing information on the current situation and need for support and guidance. The results of the work can be used to improve guidance and support in order to provide a safe and supportive real-life learning environment for the students.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui aikaisemmista tutkimuksista sekä lähdekirjallisuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin terveysalan ammattikorkeakoulutusta ja ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille 1298 hoitotyötä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa opiskelevalle. Kyselylomake muodostui viidestä teoriasta esiin nousseesta teemasta: ammattitaitoa edistävän harjoittelun toteutus, opettajan läsnäolo, opettajan tuki, oppiminen ja kehittyminen sekä kansainvälisyys. Analysoinnissa käytettiin tilastollista päättelyä. Kysely sisälsi myös kaksi avointa kysymystä, jossa kiteytyivät opiskelijoiden kokemukset ammattitaitoa edistävää harjoittelua koskien. Tuloksia analysoitiin Webropolin raportointityökalun avulla. Avoimet kysymykset puolestaan käsiteltiin Webropolin Text Mining -lisäominaisuudella.
Tutkimustuloksien perusteella puolella vastaajista käytettiin jo sähköistä ohjausmenetelmää Workseediä. Avoimien vastausten perusteella suurin osa vastaajista toivoi opettajien saapuvan harjoitteluun paikan päälle, etenkin jos opettaja ei ollut opiskelijalle entuudestaan tuttu. Pääsääntöisesti opiskelijat kokivat opettajien olevan tavoitettavissa, tai heille riitti tieto siitä, että opettajaan voi olla yhteydessä tarpeen tullen.
Tutkimustulokset hyödyttävät työn toimeksiantajaa antamalla tietoa tuen ja ohjauksen saannin nykytilanteesta ja tarpeesta. Työn tuloksia voidaan hyödyntää ohjauksen ja tuen saannin lisäämiseksi, jotta opiskelijoille taataan turvallinen ja kannustava oppimisympäristö työelämää varten.
The aim was to find the factors that could be used to develop activities related to the management of professional training. The main problems of the thesis were: how do nursing students experience the guidance of the accomplished teacher during the professional training and what kind of support did the nursing students receive from the teacher during the professional training?
The thesis used a quantitative research method. The theoretical framework of the Thesis consisted of previous research and source literature. The theoretical frame of the thesis dealt with health education at a university of applied sciences and professional training. The material for the thesis was collected by a questionnaire sent in total to 1298 nursing students at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The questionnaire consisted of five themes that emerged from five theories: Practical training, the presence of the teacher, the support received from the teacher, learning and development, and internationalization. Statistical reasoning was used for the analysis. The questionnaire also included two open-ended questions that summarized the students' experiences from professional training period. The results were analyzed using a reporting tool of Webropol. Open questions were analyzed with a text mining tool of Webropol.
Based on the results received from the questionnaire, half of the respondents already used an electrical control method, Workseed. Based on open answers, the majority of respondents wished the teacher to arrive to the training site, especially if the teacher was not familiar to the student. In most answers, students felt that teachers were available, or were satisfied with the knowledge of how to contact the teacher when needed.
The research results benefit the principal by providing information on the current situation and need for support and guidance. The results of the work can be used to improve guidance and support in order to provide a safe and supportive real-life learning environment for the students.