Verkko-opetuksella joustavampiin opintopolkuihin
Ipatti, Sami (2020)
Ipatti, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002052054
Tiivistelmä
Opetusalan kiihtyvä digitalisaatio sekä verkko-opetuksen määrän lisääntyminen, on luonut tarpeen kehittää uudenlaisia verkko-opetusmenetelmiä. Opintopolkujen monimuotoistumisesta johtuvat opiskelijoiden erilaiset lähtötasot, tulisi ottaa huomioon nykyaikaisessa opetuksen järjestämisessä myös verkko-opinnoissa. Savonia-ammattikorkeakoulun konetekniikan yksikölle toteutetussa opinnäytetyössä, lähdettiin kehittämään verkko-opetuksen menetelmiä ja toimintamalleja huomioiden digitalisaation ja monimuotoisten opintopolkujen asettamat haasteet verkko-opetuksen toteuttamisessa.
Opinnäytetyö jakaantuu tutkimusosioon sekä käytännön suunnitteluun opintojakson verkko-toteutuksesta. Tutkimus suoritettiin konstruktivistista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusosio jakaantui teoriatutkimukseen sekä asiantuntijahaastatteluihin. Ensimmäisessä osassa tutkimusta paneuduttiin Savonia ammattikorkeakoulun strategiaan ja pedagogiseen viitekehykseen. Näihin tukeutuen lähdettiin toteuttamaan verkko-opintojakson toteutuksen suunnitelmaa. Teoriatutkimuksen ja tehtyjen haastattelujen kautta etsittiin verkko-opetuksessa toimivia opetusmenetelmiä, joita sovellettiin käytäntöön opinnäytetyössä kehitettyjen oppimistehtävien kautta. Tutkimusosan toisessa vaiheessa pyrittiin löytämään opetusalan digitalisaation sekä konetekniikan opetuksen tulevaisuuden kehityssuuntien mahdollistamia ratkaisumalleja verkko-opetuksen tueksi. Työn viimeinen osio keskittyy opintopolkujen joustavuuden kehittämiseen verkko-opetuksessa.
Työn toteutusvaiheessa tutkimusosion löydöksiä sovellettiin käytäntöön Savonia-ammattikorkeakoulun konetekniikan tutkinto-ohjelman perusopintoihin kuuluvan valmistustekniikka 1 verkko-opintojakson opetusmenetelmien kehittämisessä. Työssä kehitettiin pedagogisia ratkaisumalleja verkko-opintojakson sisällä oleviin aihealueisiin erilaisten tehtävämallien kautta. Opintopolkujen joustavuuteen etsittiin ratkaisuja, jotka tukisivat verkko-opintojen saavutettavuutta, sekä opintosuoritusten paikasta ja ajasta riippumatonta suorittamisen mahdollisuutta. Työn kautta pyrittiin löytämään myös hyviä käytänteitä ja toteutustapoja, joilla aiemman osaamisen tunnustamista ja työn opinnollistamista voitaisiin verkko-opintojaksolla mahdollistaa ja tuoda esille.
Opinnäytetyö jakaantuu tutkimusosioon sekä käytännön suunnitteluun opintojakson verkko-toteutuksesta. Tutkimus suoritettiin konstruktivistista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusosio jakaantui teoriatutkimukseen sekä asiantuntijahaastatteluihin. Ensimmäisessä osassa tutkimusta paneuduttiin Savonia ammattikorkeakoulun strategiaan ja pedagogiseen viitekehykseen. Näihin tukeutuen lähdettiin toteuttamaan verkko-opintojakson toteutuksen suunnitelmaa. Teoriatutkimuksen ja tehtyjen haastattelujen kautta etsittiin verkko-opetuksessa toimivia opetusmenetelmiä, joita sovellettiin käytäntöön opinnäytetyössä kehitettyjen oppimistehtävien kautta. Tutkimusosan toisessa vaiheessa pyrittiin löytämään opetusalan digitalisaation sekä konetekniikan opetuksen tulevaisuuden kehityssuuntien mahdollistamia ratkaisumalleja verkko-opetuksen tueksi. Työn viimeinen osio keskittyy opintopolkujen joustavuuden kehittämiseen verkko-opetuksessa.
Työn toteutusvaiheessa tutkimusosion löydöksiä sovellettiin käytäntöön Savonia-ammattikorkeakoulun konetekniikan tutkinto-ohjelman perusopintoihin kuuluvan valmistustekniikka 1 verkko-opintojakson opetusmenetelmien kehittämisessä. Työssä kehitettiin pedagogisia ratkaisumalleja verkko-opintojakson sisällä oleviin aihealueisiin erilaisten tehtävämallien kautta. Opintopolkujen joustavuuteen etsittiin ratkaisuja, jotka tukisivat verkko-opintojen saavutettavuutta, sekä opintosuoritusten paikasta ja ajasta riippumatonta suorittamisen mahdollisuutta. Työn kautta pyrittiin löytämään myös hyviä käytänteitä ja toteutustapoja, joilla aiemman osaamisen tunnustamista ja työn opinnollistamista voitaisiin verkko-opintojaksolla mahdollistaa ja tuoda esille.