Kasvatuskumppanuutta Sanga-Sangain koululla *Avoimien ovien päivä
Korpela, Katariina (2020)
Lataukset:
Korpela, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031994
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyön projektina yhteistyössä vähävaraisten perheiden lapsille suunnatun koulun Sanga-Sangain kanssa. Sanga-Sangain koulu sijaitsee Nepalin pääkaupungissa Kathmandussa. Työn tavoitteena oli kehittää kasvatuskumppanuuden suhdetta yhteistyökoulun ja koulun oppilaiden huoltajien välillä. Toimiva kasvatuskumppanuussuhde ja koulun yhteistyö perheiden kanssa on merkittävässä asemassa lapsen koulunkäynnin sujumisen suhteen. Erityisesti nepalilaisessa kulttuurissa koulun keskeyttäminen on yleistä. Moni vähävaraisesta perheestä tuleva oppilas keskeyttää koulun töihin joutumisen vuoksi. Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida avoimien ovien päivä yhteistyökoululla. Koulun opettajat ja oppilaat olivat osallisia tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa.
Avoimien ovien päivän tapahtuma on yksi tapa kehittää huoltajien ja koulun välistä kasvatuskumppanuutta. Kasvatuskumppanuuden lähtötilanne SangaSangain koululla perustui vain kahteen huoltajien ja opettajien väliseen tapaamiseen lukukauden aikana. Kasvatuskumppanuuden avulla voidaan lisätä huoltajien tietoisuutta koulutuksen tärkeydestä ja näin vähentää oppilaiden mahdollisuutta keskeyttää koulunkäynti. Opettajien ja oppilaiden osallisuus tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen vähensi kulttuurillisia ja kielellisiä haasteita sekä mahdollistaa tapahtuman mallinnuksen hyödyntämisen myös tulevaisuudessa.
Kulttuurisensitiivinen työote on merkittävässä asemassa vieraassa kulttuurissa työskenneltäessä. Avoimien ovien päivän tapahtuman suunnittelu alkoi lähtötilanteen kartoituksesta ja vieraaseen kulttuuriin tutustumisesta. Suunnitteluvaihe oli projektin pisin vaihe ja sijoittui keväälle 2019. Tapahtuma toteutettiin 11.6.2019, nepalilaisen koululukuvuoden alussa. Tapahtuma sujui suunnitelmien mukaisesti ja paikalle saapui odotettua enemmän huoltajia. Tapahtuman avulla luotiin merkittävä ensiaskel kasvatuskumppanuuden syntymiselle koulun ja huoltajien välille. Tapahtumasta kerätyn palautteen mukaan huoltajat kokivat tapahtuman erittäin mielenkiintoiseksi ja mieluisaksi. Koulun henkilökunta halusi ottaa avoimien ovien päivän toistuvaksi tapahtumaksi osaksi koululukuvuotta.
Avoimien ovien päivän tapahtuma on yksi tapa kehittää huoltajien ja koulun välistä kasvatuskumppanuutta. Kasvatuskumppanuuden lähtötilanne SangaSangain koululla perustui vain kahteen huoltajien ja opettajien väliseen tapaamiseen lukukauden aikana. Kasvatuskumppanuuden avulla voidaan lisätä huoltajien tietoisuutta koulutuksen tärkeydestä ja näin vähentää oppilaiden mahdollisuutta keskeyttää koulunkäynti. Opettajien ja oppilaiden osallisuus tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen vähensi kulttuurillisia ja kielellisiä haasteita sekä mahdollistaa tapahtuman mallinnuksen hyödyntämisen myös tulevaisuudessa.
Kulttuurisensitiivinen työote on merkittävässä asemassa vieraassa kulttuurissa työskenneltäessä. Avoimien ovien päivän tapahtuman suunnittelu alkoi lähtötilanteen kartoituksesta ja vieraaseen kulttuuriin tutustumisesta. Suunnitteluvaihe oli projektin pisin vaihe ja sijoittui keväälle 2019. Tapahtuma toteutettiin 11.6.2019, nepalilaisen koululukuvuoden alussa. Tapahtuma sujui suunnitelmien mukaisesti ja paikalle saapui odotettua enemmän huoltajia. Tapahtuman avulla luotiin merkittävä ensiaskel kasvatuskumppanuuden syntymiselle koulun ja huoltajien välille. Tapahtumasta kerätyn palautteen mukaan huoltajat kokivat tapahtuman erittäin mielenkiintoiseksi ja mieluisaksi. Koulun henkilökunta halusi ottaa avoimien ovien päivän toistuvaksi tapahtumaksi osaksi koululukuvuotta.