Muutosjohtaminen ravintola-alan yrityksessä
Jauho, Emmi (2020)
Jauho, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031979
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, kuinka ravintola-alan case -yrityksen muutosjohtaminen on onnistunut ja kuinka sitä voidaan kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka koostui teoria-osuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus koostui muutosjohtamisesta ja muutosprosessista. Näissä määriteltiin mitä muutos on, muutosjohtamisen hallinta ja organisaatiomuutos. Muutosprosessin luvussa käsitellään muutoksen vaiheita ja muutososaamista. Opinnäytetyössä sivutaan myös viestintää ja työhyvinvointia, jotka ovat tärkeitä muutostilanteissa. Teoriaosuuteen aineistoa kerättiin suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta ja internet-lähteistä.
Empiirisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joihin osallistui yrityksen eri johtoportaissa olevaa henkilökuntaa. Haastattelut toteutettiin kasvokkain. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin.
Tutkimuksesta selvisi, että muutosjohtaminen on yleisesti onnistunut hyvin ja tavoitteisiin on päästy. Tutkimuksesta tuli ilmi muutamia kehityskohteita. Kehityskohteiksi nousi erityisesti muutosta edeltävä ja sen aikana tapahtuva viestintä, henkilöstön osallistaminen ja muutoksen jälkeinen seuranta. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out how change management had been done in this particular restaurant and if there were possibilities to develop the change management.
This bachelor’s thesis uses quantitative research method. Data for this study were collected from literature, Internet and the interviews of the executive workers in the restaurant. The theory mostly discusses the concept of change management, change process and the change in organization. Also, theory about communications and well-being at work are included, because they are a major part of change management.
The result of the study shows that change management had mostly been done well. There were a few things that needed developing. Study shows that communications before and through change process, controlling change process and staff’s involvement in change process need developing.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka koostui teoria-osuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus koostui muutosjohtamisesta ja muutosprosessista. Näissä määriteltiin mitä muutos on, muutosjohtamisen hallinta ja organisaatiomuutos. Muutosprosessin luvussa käsitellään muutoksen vaiheita ja muutososaamista. Opinnäytetyössä sivutaan myös viestintää ja työhyvinvointia, jotka ovat tärkeitä muutostilanteissa. Teoriaosuuteen aineistoa kerättiin suomen- ja englanninkielisestä kirjallisuudesta ja internet-lähteistä.
Empiirisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joihin osallistui yrityksen eri johtoportaissa olevaa henkilökuntaa. Haastattelut toteutettiin kasvokkain. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin.
Tutkimuksesta selvisi, että muutosjohtaminen on yleisesti onnistunut hyvin ja tavoitteisiin on päästy. Tutkimuksesta tuli ilmi muutamia kehityskohteita. Kehityskohteiksi nousi erityisesti muutosta edeltävä ja sen aikana tapahtuva viestintä, henkilöstön osallistaminen ja muutoksen jälkeinen seuranta.
This bachelor’s thesis uses quantitative research method. Data for this study were collected from literature, Internet and the interviews of the executive workers in the restaurant. The theory mostly discusses the concept of change management, change process and the change in organization. Also, theory about communications and well-being at work are included, because they are a major part of change management.
The result of the study shows that change management had mostly been done well. There were a few things that needed developing. Study shows that communications before and through change process, controlling change process and staff’s involvement in change process need developing.