Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa : Kyselytutkimus ja informatiivisen seinäposterin valmistaminen
Karvonen, Ella; Pajunen, Emmi (2020)
Karvonen, Ella
Pajunen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mediakasvatuksen toteutumista Kissanmaan päiväkodissa. Tutkimustulosten ja tietoperustan pohjalta tuotettiin informatiivinen seinäposteri mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön työelämäyhteytenä toimi Tampereella sijaitseva Kissanmaan päiväkoti.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja mediakasvatusta, joiden ohella määriteltiin käsitteet mediakulttuuri, kriittinen medialukutaito, monilukutaito sekä pedagoginen dokumentointi. Tärkeänä lähteenä oli Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Opinnäytetyö oli luonteeltaan sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyillä, jotka lähetettiin päiväkodin henkilökunnalle ja lasten huoltajille. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa vastaajista piti mediakasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa tärkeänä. Lasten huoltajilla ilmeni epätietoisuutta siitä, mistä päiväkodin mediakasvatus koostuu. Päiväkodin henkilökunta koki mediakasvatuksessa olevan kehitettävää, sillä aiheeseen ei ole tarpeeksi aikaa perehtyä. Osa lasten huoltajista piti digitaalisuuden lisääntymistä varhaiskasvatuksessa haittana, ja mediakasvatuksessa toivottiin käytettävän enemmän muita kuin digitaalisia mediavälineitä ja -materiaaleja. Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena oli tutkimustulosten ja tietoperustan avulla luotu informatiivinen seinäposteri päiväkodille mediakasvatuksesta. Posterissa esitellään tiivistettynä se, mitä Kissanmaan päiväkodin mediakasvatukselta tutkimustulosten perusteella toivotaan.
Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja mediakasvatusta, joiden ohella määriteltiin käsitteet mediakulttuuri, kriittinen medialukutaito, monilukutaito sekä pedagoginen dokumentointi. Tärkeänä lähteenä oli Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Opinnäytetyö oli luonteeltaan sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyillä, jotka lähetettiin päiväkodin henkilökunnalle ja lasten huoltajille. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa vastaajista piti mediakasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa tärkeänä. Lasten huoltajilla ilmeni epätietoisuutta siitä, mistä päiväkodin mediakasvatus koostuu. Päiväkodin henkilökunta koki mediakasvatuksessa olevan kehitettävää, sillä aiheeseen ei ole tarpeeksi aikaa perehtyä. Osa lasten huoltajista piti digitaalisuuden lisääntymistä varhaiskasvatuksessa haittana, ja mediakasvatuksessa toivottiin käytettävän enemmän muita kuin digitaalisia mediavälineitä ja -materiaaleja. Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena oli tutkimustulosten ja tietoperustan avulla luotu informatiivinen seinäposteri päiväkodille mediakasvatuksesta. Posterissa esitellään tiivistettynä se, mitä Kissanmaan päiväkodin mediakasvatukselta tutkimustulosten perusteella toivotaan.