Pienten lasten varhaiskasvatus : Sähköisen perehdytysmateriaalin kokoaminen
Mikola, Neea (2020)
Mikola, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031972
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota sähköinen perehdytysmateriaali päivähoidossa pienten ryhmässä (0–3-vuotiaat) aloittavien lasten perheille. Tavoitteena oli laatia perehdytystilanteeseen konkreettinen työkalu, joka osaltaan tukee päivähoidon aloitusta.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön keinoja. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin keräämällä tietoa kyselylomakkeen avulla yhteistyöpäiväkodin lasten huoltajilta. Sähköinen materiaali koottiin hyödyntäen olemassa olevaa perehdytysmateriaalia sekä opinnäytetyöprosessin mukana tuomaa palautetta. Sähköisen perehdytysmateriaalin kokoamisessa hyödynnettiin alustana Microsoftin Sway -työkalua.
Kysely vahvisti, että perehdytys on tärkeää. Yhtenä keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että avoimuus ja lämmin vastaanotto ovat perehdytyksen kannalta keskiössä. Aito kohtaaminen on kaikkein tärkeintä. Kyselylomakkeiden kautta nousi esiin myös perehdytykseen liittyviä kehityskohteita. Kiinnostava jatkotutkimuksen aihe olisi selvittää, kuinka materiaali toimii käytännössä tai millaisia kokemuksia henkilökunnalla on perheiden perehdyttämisestä.
Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisen opinnäytetyön keinoja. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin keräämällä tietoa kyselylomakkeen avulla yhteistyöpäiväkodin lasten huoltajilta. Sähköinen materiaali koottiin hyödyntäen olemassa olevaa perehdytysmateriaalia sekä opinnäytetyöprosessin mukana tuomaa palautetta. Sähköisen perehdytysmateriaalin kokoamisessa hyödynnettiin alustana Microsoftin Sway -työkalua.
Kysely vahvisti, että perehdytys on tärkeää. Yhtenä keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että avoimuus ja lämmin vastaanotto ovat perehdytyksen kannalta keskiössä. Aito kohtaaminen on kaikkein tärkeintä. Kyselylomakkeiden kautta nousi esiin myös perehdytykseen liittyviä kehityskohteita. Kiinnostava jatkotutkimuksen aihe olisi selvittää, kuinka materiaali toimii käytännössä tai millaisia kokemuksia henkilökunnalla on perheiden perehdyttämisestä.
Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.