Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen sosiaalisessa raportoinnissa :Toimintatutkimus Helsingin kaupungin matalan kynnyksen palveluissa
Pascale, Lena (2020)
Pascale, Lena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031969
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka tavoitteena oli edistää asiakkaiden osallisuutta sosiaalisessa raportoinnissa. Hanke toteutettiin Helsingin kaupungin matalan kynnyksen palveluissa vuoden 2019 aikana. Tarkoituksena oli löytää toimivia käytäntöjä asiakkaiden ja ammattilaisten yhteisen sosiaalisen raportin tuottamiseen.
Kehittämishankkeessa käytettiin menetelmänä osallistavaa toimintatutkimusta. Teoreettisena viitekehyksenä on rakenteellisen ja valtaistavan sosiaalityön ja osallisuuteen liittyvät käsitteet. Keskeisenä toimintatapana oli osallisuutta tukeva yhteiskehittäminen. Hankkeeseen osallistuivat matalan kynnyksen palveluiden käyttäjät, työntekijät sekä sosiaalisen raportoinnin kohteena olevan palvelun johto. Hankkeen yhteisen työskentelyn arviointiin osallistui sekä matalan kynnyksen palveluiden käyttäjät, että työntekijät. Arvioinnissa painottui asiakkaiden näkökulma. Aineistokeruumenetelminä olivat osallistuva havainnointi, puolistrukturoidut kyselyt sekä ryhmähaastattelut. Aineisto analysoitiin pääosin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kehittämishankkeen tulokset ovat olleet kommentoitavina osallistujilla ennen tulosten julkaisua.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi yhdessä tuotettavan sosiaalisen raportoinnin malli. Lisäksi hankkeen tuloksissa ilmenee miten yhteinen sosiaalinen raportointi vahvistaa asiakkaiden osallisuutta paitsi yksilötasolla myös yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla. Tulosten mukaan asiakkailla on halua antaa panoksensa yhteiseen hyvään ja sitoutua yhteiseen työskentelyyn palvelujen kehittämiseksi, mikäli siihen tarjotaan sopivat puitteet ja aitoja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Yhteisen vaikuttamistyön avulla vahvistettiin lisäksi osallistujien toimijuutta, keskinäistä luottamusta ja koettua yhteisöllisyyttä.
Palveluista vastaavan johdon tuki sosiaalisen raportin yhteistuottamiselle sekä palaute raportin vaikutuksista päätöksen tekoon on sekä asiakkaille että ammattilaisille tärkeää. Palautekäytännöt vaativat edelleen kehittämistä. Yhdessä toteutettavan sosiaalisen raportoinnin malli täydentää aikaisempia sosiaalisen raportoinnin malleja vahvistamalla asiakasnäkökulmaa. Mallia voidaan myös soveltaa muuhun asiakkaiden kanssa tehtävään kehittämistyöhön.
Asiasanat: Matalan kynnyksen palvelut, osallisuus, sosiaalinen raportointi, rakenteellinen sosiaalityö, yhteiskehittäminen. This thesis was conducted as a development task and its aim was to promote clients´ inclusion in social reporting. The project was carried out during 2019 at low threshold services in the city of Helsinki. The purpose was to find functional practices for clients and professionals to create social reports together.
Participatory Action Research method was used for this study. The theoretical framework was based on inclusion, empowerment and structural social work. The project emphasised on co-developing methods. In order to evaluate cooperation in used practices, both the users and workers of the low threshold services participated in producing data. In this evaluation the clients' perspectives were emphasized on. The methods used in data collection were observation, semi-structured inquiries and group interviews and that data was analysed using data-driven content analysis. The results of this development task have been commented on by the participants before the publication of results.
The model of co-produced social reporting became the result of this development task. In addition, the results of the project show how joint social reporting strengthens the involvement of service users not only at individual level but also at community and societal level. The results suggest that service users have a desire to contribute to a common good and to engage in joint work to develop services. This requires professionals to provide a suitable framework for participation and genuine influence opportunities. Co-development and joint advocacy can reinforce participants' sense of agency, perceived community and mutual trust.
Management support for social report co-production and the impact of feedback reporting on decision making is important for both service users and professionals. Feedback practices require further development.
Our social reporting model complements the previous social reporting models by strengthening the service users’ perspective. The model can also be applied in other contexts of co-operation with service users.
Keywords: co-development, inclusion, low threshold services, structural social work.
Kehittämishankkeessa käytettiin menetelmänä osallistavaa toimintatutkimusta. Teoreettisena viitekehyksenä on rakenteellisen ja valtaistavan sosiaalityön ja osallisuuteen liittyvät käsitteet. Keskeisenä toimintatapana oli osallisuutta tukeva yhteiskehittäminen. Hankkeeseen osallistuivat matalan kynnyksen palveluiden käyttäjät, työntekijät sekä sosiaalisen raportoinnin kohteena olevan palvelun johto. Hankkeen yhteisen työskentelyn arviointiin osallistui sekä matalan kynnyksen palveluiden käyttäjät, että työntekijät. Arvioinnissa painottui asiakkaiden näkökulma. Aineistokeruumenetelminä olivat osallistuva havainnointi, puolistrukturoidut kyselyt sekä ryhmähaastattelut. Aineisto analysoitiin pääosin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kehittämishankkeen tulokset ovat olleet kommentoitavina osallistujilla ennen tulosten julkaisua.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi yhdessä tuotettavan sosiaalisen raportoinnin malli. Lisäksi hankkeen tuloksissa ilmenee miten yhteinen sosiaalinen raportointi vahvistaa asiakkaiden osallisuutta paitsi yksilötasolla myös yhteisöllisellä ja yhteiskunnallisella tasolla. Tulosten mukaan asiakkailla on halua antaa panoksensa yhteiseen hyvään ja sitoutua yhteiseen työskentelyyn palvelujen kehittämiseksi, mikäli siihen tarjotaan sopivat puitteet ja aitoja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Yhteisen vaikuttamistyön avulla vahvistettiin lisäksi osallistujien toimijuutta, keskinäistä luottamusta ja koettua yhteisöllisyyttä.
Palveluista vastaavan johdon tuki sosiaalisen raportin yhteistuottamiselle sekä palaute raportin vaikutuksista päätöksen tekoon on sekä asiakkaille että ammattilaisille tärkeää. Palautekäytännöt vaativat edelleen kehittämistä. Yhdessä toteutettavan sosiaalisen raportoinnin malli täydentää aikaisempia sosiaalisen raportoinnin malleja vahvistamalla asiakasnäkökulmaa. Mallia voidaan myös soveltaa muuhun asiakkaiden kanssa tehtävään kehittämistyöhön.
Asiasanat: Matalan kynnyksen palvelut, osallisuus, sosiaalinen raportointi, rakenteellinen sosiaalityö, yhteiskehittäminen.
Participatory Action Research method was used for this study. The theoretical framework was based on inclusion, empowerment and structural social work. The project emphasised on co-developing methods. In order to evaluate cooperation in used practices, both the users and workers of the low threshold services participated in producing data. In this evaluation the clients' perspectives were emphasized on. The methods used in data collection were observation, semi-structured inquiries and group interviews and that data was analysed using data-driven content analysis. The results of this development task have been commented on by the participants before the publication of results.
The model of co-produced social reporting became the result of this development task. In addition, the results of the project show how joint social reporting strengthens the involvement of service users not only at individual level but also at community and societal level. The results suggest that service users have a desire to contribute to a common good and to engage in joint work to develop services. This requires professionals to provide a suitable framework for participation and genuine influence opportunities. Co-development and joint advocacy can reinforce participants' sense of agency, perceived community and mutual trust.
Management support for social report co-production and the impact of feedback reporting on decision making is important for both service users and professionals. Feedback practices require further development.
Our social reporting model complements the previous social reporting models by strengthening the service users’ perspective. The model can also be applied in other contexts of co-operation with service users.
Keywords: co-development, inclusion, low threshold services, structural social work.