Koira-avusteinen toiminta varhaiskasvatuksen vuorohoidon lapsiryhmässä
Niemi-Korpi, Maria (2020)
Niemi-Korpi, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031960
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Maria Niemi-Korpi
Koira-avusteinen toiminta varhaiskasvatuksen vuorohoidon lapsiryhmässä
56 sivua ja 3liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa koira-avusteisesta toiminnasta ja sen positiivisista vaikutuksista. Toiminnallisen osion tavoitteena oli tuottaa kokemustietoa koira-avusteisen menetelmän kokeilemisen avulla varhaiskasvatusympäristössä sekä selvittää, miten koiran läsnäolo vaikuttaa lasten mielialaan, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja toimintaan sitoutumiseen ryhmätoimintatilanteessa. Kokemuksellisen tiedon avulla tarkastellaan koira-avusteisen toiminnan järjestämistä, soveltuvuutta ja kokemusta vuorohoidon varhaiskasvatuksen toteuttamisen näkökulmasta, sekä soveltumista varhaiskasvatuksen pedagogiseen arkeen.
Yhteistyökumppaniksi valikoitui Mannerheimin lastensuojeluliiton Suvelan yhdistys r.y.:n ylläpitämä vuorohoitopäiväkoti Villivarsa. Päiväkodilla on Espoon kaupungin ostopalvelusopimus 30 lapselle. Toiminnallisen osion kohderyhmänä oli 4-5-vuotiaat lapset. Tuokiot toteutettiin pienryhmissä. Yhteistyökumppani oli kiinnostunut uuden työmenetelmän kokeilemisesta ja mahdollisuuksista asettua kiinteämmäksi osaksi yksikön pienryhmätoimintaa. Toiminnallinen osio muodostui kahdesta eri sisältöisestä tuokiosta: satutuokiosta (tuokio 1) ja motoristen harjoitusten tuokiosta (tuokio 2). Satuihin ja liikkumiseen liittyvät tuokiot ovat hyvin tavanomaisia tuokioita varhaiskasvatuksen arjessa, sen vuoksi kokeiltiin juuri näitä kahta tuokiota. Toiminnallinen osio toteutettiin ympäristössä, jossa työmenetelmän hyödyntäminen voisi olla mahdollista myös tämän opinnäytetyön jälkeen. Menetelmänä käytettiin havainnointia, joka on perinteinen laadullisen tutkimuksen osa aineistonkeruussa.
Tulosten perusteella koiran läsnäolo toi tilanteisiin sosiaalista ja emotionaalista vuorovaikutusta. Etenkin vuorohoidossa tällaiselle toiminnalle on tilausta ja tarvetta. Koira-avusteinen toiminta houkutteli lapsia eläinaiheisiin vuorovaikutteisiin yhteisleikkeihin. Menetelmällä voidaan vaikuttaa myös lasten sosiaaliseen kanssakäymiseen kannustavasti. Koira-avusteinen toiminta voisi tämän opinnäytetyön perusteella tulla osaksi varhaiskasvatuksen pedagogista arkea.
Asiasanat: varhaiskasvatus, koira, toiminta, pedagogiikka
Maria Niemi-Korpi
Koira-avusteinen toiminta varhaiskasvatuksen vuorohoidon lapsiryhmässä
56 sivua ja 3liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa koira-avusteisesta toiminnasta ja sen positiivisista vaikutuksista. Toiminnallisen osion tavoitteena oli tuottaa kokemustietoa koira-avusteisen menetelmän kokeilemisen avulla varhaiskasvatusympäristössä sekä selvittää, miten koiran läsnäolo vaikuttaa lasten mielialaan, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja toimintaan sitoutumiseen ryhmätoimintatilanteessa. Kokemuksellisen tiedon avulla tarkastellaan koira-avusteisen toiminnan järjestämistä, soveltuvuutta ja kokemusta vuorohoidon varhaiskasvatuksen toteuttamisen näkökulmasta, sekä soveltumista varhaiskasvatuksen pedagogiseen arkeen.
Yhteistyökumppaniksi valikoitui Mannerheimin lastensuojeluliiton Suvelan yhdistys r.y.:n ylläpitämä vuorohoitopäiväkoti Villivarsa. Päiväkodilla on Espoon kaupungin ostopalvelusopimus 30 lapselle. Toiminnallisen osion kohderyhmänä oli 4-5-vuotiaat lapset. Tuokiot toteutettiin pienryhmissä. Yhteistyökumppani oli kiinnostunut uuden työmenetelmän kokeilemisesta ja mahdollisuuksista asettua kiinteämmäksi osaksi yksikön pienryhmätoimintaa. Toiminnallinen osio muodostui kahdesta eri sisältöisestä tuokiosta: satutuokiosta (tuokio 1) ja motoristen harjoitusten tuokiosta (tuokio 2). Satuihin ja liikkumiseen liittyvät tuokiot ovat hyvin tavanomaisia tuokioita varhaiskasvatuksen arjessa, sen vuoksi kokeiltiin juuri näitä kahta tuokiota. Toiminnallinen osio toteutettiin ympäristössä, jossa työmenetelmän hyödyntäminen voisi olla mahdollista myös tämän opinnäytetyön jälkeen. Menetelmänä käytettiin havainnointia, joka on perinteinen laadullisen tutkimuksen osa aineistonkeruussa.
Tulosten perusteella koiran läsnäolo toi tilanteisiin sosiaalista ja emotionaalista vuorovaikutusta. Etenkin vuorohoidossa tällaiselle toiminnalle on tilausta ja tarvetta. Koira-avusteinen toiminta houkutteli lapsia eläinaiheisiin vuorovaikutteisiin yhteisleikkeihin. Menetelmällä voidaan vaikuttaa myös lasten sosiaaliseen kanssakäymiseen kannustavasti. Koira-avusteinen toiminta voisi tämän opinnäytetyön perusteella tulla osaksi varhaiskasvatuksen pedagogista arkea.
Asiasanat: varhaiskasvatus, koira, toiminta, pedagogiikka