Kansainvälisyyttä kohden – LaiVi´s-tuotemerkki
Koit, Laivi (2019)
Koit, Laivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002031956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena kehitettiin LaiVi´s-brändille markkinointia kansainvälisyyden näkökulmasta. Idea aiheeseen syntyi brändin tarpeesta lisätä markkinointia, siirtyä kansainvälisille markkinoille, saada lisää näkyvyyttä, uusia asiakkaita sekä enemmän yhteistyökumppaneita. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa selvää, mitä on pk-yrityksien kansainvälistyminen, mitä on jalkinealan kansainvälistyminen ja miten ne erottuvat toisistaan. Sen lisäksi keskityttiin jalkinebrändien markkinointiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia pk-yrityksien kansainvälistymismahdollisuuksia, -muotoja ja -strategioita sekä yleisempiä syitä kansainvälistymiseen. Tietoja kerättiin haastattelemalla asiantuntijoita, tutkimalla dokumenttiaineistoa sekä suorittamalla ”Pk-yrityksien kansainvälistyminen”- kurssi. Tutkimusosuuden lisäksi työssä kerrottiin lyhyesti LaiVi´s-brändistä, sen identiteetistä ja arvoista, tuotteista, nykyisestä toiminta-alueesta ja toimintamallista sekä kommunikoinnista.
Opinnäytetyön tuloksena esitettiin LaiVi´s-brändin alustava kansainvälistymismalli, jota tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa. Yhtenä opinnäytetyön tuloksena oli myös tiedon tuottaminen alan opiskelijoille, jotka haaveilevat brändinsä kansainvälistymisestä. Loppupäätöksenä selvisi myös, että vaikka kansainvälistyminen on teorian mukaan monimutkainen asia, mikään ei ole liian vaikeaa, kun jaetaan se tarpeeksi pieniin tehtäviin.
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia pk-yrityksien kansainvälistymismahdollisuuksia, -muotoja ja -strategioita sekä yleisempiä syitä kansainvälistymiseen. Tietoja kerättiin haastattelemalla asiantuntijoita, tutkimalla dokumenttiaineistoa sekä suorittamalla ”Pk-yrityksien kansainvälistyminen”- kurssi. Tutkimusosuuden lisäksi työssä kerrottiin lyhyesti LaiVi´s-brändistä, sen identiteetistä ja arvoista, tuotteista, nykyisestä toiminta-alueesta ja toimintamallista sekä kommunikoinnista.
Opinnäytetyön tuloksena esitettiin LaiVi´s-brändin alustava kansainvälistymismalli, jota tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa. Yhtenä opinnäytetyön tuloksena oli myös tiedon tuottaminen alan opiskelijoille, jotka haaveilevat brändinsä kansainvälistymisestä. Loppupäätöksenä selvisi myös, että vaikka kansainvälistyminen on teorian mukaan monimutkainen asia, mikään ei ole liian vaikeaa, kun jaetaan se tarpeeksi pieniin tehtäviin.