Työpajaopiskelun tarkoituksenmukaisuus osana kuntouttavaa työtoimintaa
Rantala, Hanna (2019)
Rantala, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002021925
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen uudistus osaamisperusteisuuteen on antanut uusia mahdollisuuksia työpajojen asiakkaille suorittaa ammatillisten perustutkintojen tutkinnon osia työpajajaksojen aikana.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Hämeenlinnan seudun työvalmennussäätiö Luotsin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden näkemyksiä työpajaopiskelun tarkoituksenmukaisuudesta, sisältötoiveista sekä oppimiseen vaikuttavista tukevista ja estävistä taustatekijöistä. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä Oppimisluotainta ja aineisto analysoitiin ePerusteiden ja Tynjälän mallin pohjalta laaditun Oppimisen taustatekijät -mallin mukaisesti.
Oman hyvinvoinnin vahvistaminen nähtiin työpajajakson tärkeimpänä sisältönä. Se toimii pohjana uusien työtaitojen oppimiselle. Oppimista tukevat parhaiten myönteinen ja hyväksyvä ilmapiiri, kannustus ja palautteen saanti. Oppimista eniten haittaavat aiemmat oppimiskokemukset, muiden odotukset, oppimisvaikeudet sekä henkiset ja fyysiset voimavarat, väsymys ja taloudelliset huolet.
Merkittävin ero työpajaopiskelua suorittavien ja ei opiskelevien kesken on tulevaisuuden näkymissä. Ammatillinen kasvu ja tulevaisuuden suunnitelmat tukevat työpajaopiskelijoiden oppimista. Ei opiskelevilla ammatilliset tulevaisuuden näkymät ovat epäselvemmät ja toimivat oppimista estäviä tekijöitä. Mitä vähemmän on näköaloja tulevaan, sitä suuremmaksi kasvaa kannustuksen tarve.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Hämeenlinnan seudun työvalmennussäätiö Luotsin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden näkemyksiä työpajaopiskelun tarkoituksenmukaisuudesta, sisältötoiveista sekä oppimiseen vaikuttavista tukevista ja estävistä taustatekijöistä. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä Oppimisluotainta ja aineisto analysoitiin ePerusteiden ja Tynjälän mallin pohjalta laaditun Oppimisen taustatekijät -mallin mukaisesti.
Oman hyvinvoinnin vahvistaminen nähtiin työpajajakson tärkeimpänä sisältönä. Se toimii pohjana uusien työtaitojen oppimiselle. Oppimista tukevat parhaiten myönteinen ja hyväksyvä ilmapiiri, kannustus ja palautteen saanti. Oppimista eniten haittaavat aiemmat oppimiskokemukset, muiden odotukset, oppimisvaikeudet sekä henkiset ja fyysiset voimavarat, väsymys ja taloudelliset huolet.
Merkittävin ero työpajaopiskelua suorittavien ja ei opiskelevien kesken on tulevaisuuden näkymissä. Ammatillinen kasvu ja tulevaisuuden suunnitelmat tukevat työpajaopiskelijoiden oppimista. Ei opiskelevilla ammatilliset tulevaisuuden näkymät ovat epäselvemmät ja toimivat oppimista estäviä tekijöitä. Mitä vähemmän on näköaloja tulevaan, sitä suuremmaksi kasvaa kannustuksen tarve.