Vihreät matkaketjut : hankkeen pilottireittien nykytilan kuvaus
Vainio, Viivi (2020)
Vainio, Viivi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut kartoittaa Vihreät matkaketjut – hankkeen pilottireittien nykytilanteet, ongelmakohdat ja kehitysideat ja kirjoittaa ne yhdeksi koosteeksi. Opinnäytetyössä käsitellään hankkeen tavoitteita, hankkeen tärkeimpiä käsitteitä, jokaista pilottireittiä ja lisäksi selvitettiin myös Ruotsin ja Skotlannin alueella olevia reittioppaita ja niiden toimivuutta. Pilottireittejä tutkittiin ja vertailtiin netistä löytyvillä tiedoilla. Pilottireitit ovat Turku – Naantali – Hanka – Seili – Nauvo – Turku, Uusikaupunki – Turun lentokenttä – Uusikaupunki ja Turun lentokenttä – Utö – Turun lentokenttä.
Työn toimeksiantajana toimivat Turku Business Region sekä Turun ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen tuloksena löydettiin pilottireittien ongelmakohtia ja kehitettiin niille ratkaisuehdotuksia. Yksi merkittävimmistä ongelmakohdista oli tietojen jakautuminen useille eri sivustoille, joka voitaisiin ratkaista keskittämällä tiedot yhdelle sivustolle. Hankkeen seuraavassa vaiheessa pilotoidaan kehitysideoita pilottireiteille, joten seuraava tutkimusaihe voisi olla hankkeiden kehitysideoiden toteutus ja seuranta. Tämä opinnäytetyö antaa pohjaa hankkeen seuraavien vaiheiden suunnittelulle ja toteutukselle. The objective of the thesis has been recognizing "Green Mobility Chains" -projects' pilot routes' current state, problematic areas and chances for development via researching. Results have been summarized into a one aggregation. Thesis has been mandated by Turku Business Region and Turku University of Applied Sciences (TUAS).
The thesis covers project goals, most important constructs and each pilot route. Pilot routes are Turku – Naantali – Hanka – Seili – Nauvo – Turku, Uusikaupunki – Turku airport – Uusikaupunki and Turku airport – Utö – Turku airport. Thesis also includes functionality research of journey planners located in Swedish and Scottish regions. Pilot routes were observed and compared via information found on the Internet.
Via researching, problematic areas were pinned. Based on the results, development ideas have been suggested. One of the most problematic areas was founding the information, because information is on multiple websites. Solution for that could be to focus the information on one website. The next phase of the project is to implement these suggestions into the pilot routes. Therefore, the next area of research could focus on implementation, and monitoring of the development.
This thesis serves as a groundwork for the layout and implementation for the following phases of the project.
Työn toimeksiantajana toimivat Turku Business Region sekä Turun ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen tuloksena löydettiin pilottireittien ongelmakohtia ja kehitettiin niille ratkaisuehdotuksia. Yksi merkittävimmistä ongelmakohdista oli tietojen jakautuminen useille eri sivustoille, joka voitaisiin ratkaista keskittämällä tiedot yhdelle sivustolle. Hankkeen seuraavassa vaiheessa pilotoidaan kehitysideoita pilottireiteille, joten seuraava tutkimusaihe voisi olla hankkeiden kehitysideoiden toteutus ja seuranta. Tämä opinnäytetyö antaa pohjaa hankkeen seuraavien vaiheiden suunnittelulle ja toteutukselle.
The thesis covers project goals, most important constructs and each pilot route. Pilot routes are Turku – Naantali – Hanka – Seili – Nauvo – Turku, Uusikaupunki – Turku airport – Uusikaupunki and Turku airport – Utö – Turku airport. Thesis also includes functionality research of journey planners located in Swedish and Scottish regions. Pilot routes were observed and compared via information found on the Internet.
Via researching, problematic areas were pinned. Based on the results, development ideas have been suggested. One of the most problematic areas was founding the information, because information is on multiple websites. Solution for that could be to focus the information on one website. The next phase of the project is to implement these suggestions into the pilot routes. Therefore, the next area of research could focus on implementation, and monitoring of the development.
This thesis serves as a groundwork for the layout and implementation for the following phases of the project.