Yläkouluikäisen mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhoitajan työssä : Kirjallisuuskatsaus
Harju, Susan; Nivukoski, Eveliina; Ristiluoma, Ida (2019)
Harju, Susan
Nivukoski, Eveliina
Ristiluoma, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001301817
Tiivistelmä
Yläkouluiässä tapahtuu paljon erilaisia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia, jotka vaikuttavat nuoreen kokonaisvaltaisesti. Nuorilla ilmenee paljon mielenterveyden häiriötä ja olisi tärkeää, että nuoren mielenterveyteen puututtaisiin jo ennen häiriöiden puhkeamista. Kouluterveydenhoitajalla on mahdollisuus edistää jokaisen yläkouluikäisen mielenterveyttä. Jotta mielenterveyttä voidaan edistää, täytyy tietää mitä mielenterveys on, mitkä tekijät siihen vaikuttavat ja miten sitä edistetään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisen mielenterveyden edistämistä kouluterveydenhoitajan työssä. Tavoitteena oli auttaa kouluterveydenhoitajia yläkouluikäisten mielenterveyden edistämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen. Kirjallisuuskatsausosio koostui 36 lähteestä. Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan mielenterveys koostuu useista eri asioista ja sillä on merkittävä vaikutus myös muuhun terveyteen. Mielenterveyttä edistävät monet eri tekijät, kuten terveelliset elämäntavat, sosiaaliset suhteet ja nuoren omat sisäiset tekijät. Kouluterveydenhoitaja voi edistää yläkouluikäisen mielenterveyttä tukemalla häntä elämän eri osa-alueilla, antamalla tietoa ja olemalla nuorelle luotettava aikuinen. Kouluterveydenhoitajan yhteistyö muiden toimijoiden sekä vanhempien kanssa on tärkeää. Myös koulun olosuhteet ja kouluyhteisön toimivuus ovat merkittäviä tekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisen mielenterveyden edistämistä kouluterveydenhoitajan työssä. Tavoitteena oli auttaa kouluterveydenhoitajia yläkouluikäisten mielenterveyden edistämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen. Kirjallisuuskatsausosio koostui 36 lähteestä. Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan mielenterveys koostuu useista eri asioista ja sillä on merkittävä vaikutus myös muuhun terveyteen. Mielenterveyttä edistävät monet eri tekijät, kuten terveelliset elämäntavat, sosiaaliset suhteet ja nuoren omat sisäiset tekijät. Kouluterveydenhoitaja voi edistää yläkouluikäisen mielenterveyttä tukemalla häntä elämän eri osa-alueilla, antamalla tietoa ja olemalla nuorelle luotettava aikuinen. Kouluterveydenhoitajan yhteistyö muiden toimijoiden sekä vanhempien kanssa on tärkeää. Myös koulun olosuhteet ja kouluyhteisön toimivuus ovat merkittäviä tekijöitä.