Terveydenhoitaja edistämässä ammattikoululaisten mielenterveyttä opiskeluterveydenhuollossa : Kirjallisuuskatsaus
Parikka, Selma; Tuikka, Satu (2019)
Parikka, Selma
Tuikka, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ammattikoululaisten mielenterveyden edistäminen terveydenhoitajan näkökulmasta opiskeluterveydenhuollossa. Opiskeluterveydenhuollon toimintaa on arvioitu viime vuosina ja suurimpana kehittämistarpeena on tunnistettu mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitaminen. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää ammattikoululaisten mielenterveyden edistämistä terveydenhoitajan työssä. Tavoitteena on kehittää ammattikoululaisten mielenterveyden edistämistä opiskeluterveydenhuollossa sekä lisätä omaa ammatillista osaamista ja ymmärrystä ammattikoululaisten mielenterveyden edistämisestä.
Opinnäytetyössä mukailtiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteita ja aineistoa kerättiin neljään eri tutkimuskysymykseen. Tutkimustulosten mukaan ammattikoululaisten positiivinen mielenterveys koostuu erilaisista voimavaroista, joita ovat psyykkiset vahvuudet ja kyvyt, tyytyväisyys elämään, hyvät opiskelutaidot ja koulumenestys, hyvä sosiaalinen tuki, hyvä fyysinen terveys sekä aktiivinen elämäntapa. Mielenterveyttä suojaavat monet asiat, kuten ammattikoululaisen omat voimavarat, sosiaaliset suhteet, vuorovaikutustaidot ja selviytymiskeinot. Terveydenhoitaja voi edistää ammattikoululaisten mielenterveyttä esimerkiksi voimavarakeskeisellä yksilöohjauksella, vertaistuella, ryhmätoiminnalla, terveystarkastuksilla ja terveysneuvonnalla opiskeluterveydenhuollossa. Terveydenhoitajan ammatilliset arvot ja periaatteet ohjaavat terveydenhoitajaa työssään. Terveydenhoitajan arvoja ja periaatteita ovat asiakaslähtöisyys, luotettavuus ja yksilöllisyys. Näiden ansiosta terveydenhoitajan tekemän työn laatu paranee. Ammattikoululaisten mielenterveyttä edistetään myös moniammatillisesti varhaisella puuttumisella ja moniammatillisuus tarjoaa ammattikoululaiselle tukea mielenterveyden edistämisessä.
Opinnäytetyössä mukailtiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteita ja aineistoa kerättiin neljään eri tutkimuskysymykseen. Tutkimustulosten mukaan ammattikoululaisten positiivinen mielenterveys koostuu erilaisista voimavaroista, joita ovat psyykkiset vahvuudet ja kyvyt, tyytyväisyys elämään, hyvät opiskelutaidot ja koulumenestys, hyvä sosiaalinen tuki, hyvä fyysinen terveys sekä aktiivinen elämäntapa. Mielenterveyttä suojaavat monet asiat, kuten ammattikoululaisen omat voimavarat, sosiaaliset suhteet, vuorovaikutustaidot ja selviytymiskeinot. Terveydenhoitaja voi edistää ammattikoululaisten mielenterveyttä esimerkiksi voimavarakeskeisellä yksilöohjauksella, vertaistuella, ryhmätoiminnalla, terveystarkastuksilla ja terveysneuvonnalla opiskeluterveydenhuollossa. Terveydenhoitajan ammatilliset arvot ja periaatteet ohjaavat terveydenhoitajaa työssään. Terveydenhoitajan arvoja ja periaatteita ovat asiakaslähtöisyys, luotettavuus ja yksilöllisyys. Näiden ansiosta terveydenhoitajan tekemän työn laatu paranee. Ammattikoululaisten mielenterveyttä edistetään myös moniammatillisesti varhaisella puuttumisella ja moniammatillisuus tarjoaa ammattikoululaiselle tukea mielenterveyden edistämisessä.