Retkeilyreittien digitaalinen markkinointi: Case: Outdoors Kainuu
Kosola, Vilma (2020)
Kosola, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001271601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa talviretkeilyreittejä Ukkohallan alueelta ja tuottaa niistä digitaalista sisältöä retkeilyportaaliin. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Outdoors Kainuu -hanke. Tavoitteena oli tuottaa laadukasta sisältöä retkeilyreiteistä, jotta niistä olisi mahdollisimman suuri hyöty toimeksiantajalle hankkeen toteutumisessa. Tuotoksen onnistumiseksi, teoriaosuudessa oli kasvatettava asiantuntijuuttani tärkeimmistä aiheista, jotka olivat digitaalinen markkinointi, sisällöntuotanto, retkeilyreittien markkinointi ja reittikartoitus.
Toteutus tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa menetelminä toimi havainnointi luonnossa ja teoriatausta. Toiminnalliseen osuuteen kuului kolme vaihetta; suunnittelu, kartoitus ja sisällöntuotanto. Suunnitteluvaiheessa päätettiin kartoitettavat reitit ja perehdyttiin teorian avulla reittikartoitukseen ja sisällöntuotantoon. Kartoitusvaiheessa valitut reitit kierrettiin Ukkohallassa. Reitin varrella havainnoitiin luontoa
ja tehtiin muistiinpanoja. Sisällöntuotantovaiheessa luotiin Outdooractive-retkeilyportaaliin reittisisältöä kartoitusvaiheessa kerättyjen tietojen pohjalta. Sisällöntuotannossa hyödynnettiin teoriaosuuden oppeja.
Tuotoksena muodostui neljältä eri Ukkohallan talvireitiltä sisältöä digitaalisessa muodossa. Reitti-informaatio on retkeilijöiden saatavilla ilmaiseksi Outdooractive-portaalissa. Tulevaisuudessa sisältöjä voidaan käyttää esimerkiksi Ukkohallan ja Kainuun alueen matkailumarkkinoinnissa. Jatkokäyttöä varten reittejä on jo aloitettu kääntämään englanniksi ja saksaksi.
Toteutus tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa menetelminä toimi havainnointi luonnossa ja teoriatausta. Toiminnalliseen osuuteen kuului kolme vaihetta; suunnittelu, kartoitus ja sisällöntuotanto. Suunnitteluvaiheessa päätettiin kartoitettavat reitit ja perehdyttiin teorian avulla reittikartoitukseen ja sisällöntuotantoon. Kartoitusvaiheessa valitut reitit kierrettiin Ukkohallassa. Reitin varrella havainnoitiin luontoa
ja tehtiin muistiinpanoja. Sisällöntuotantovaiheessa luotiin Outdooractive-retkeilyportaaliin reittisisältöä kartoitusvaiheessa kerättyjen tietojen pohjalta. Sisällöntuotannossa hyödynnettiin teoriaosuuden oppeja.
Tuotoksena muodostui neljältä eri Ukkohallan talvireitiltä sisältöä digitaalisessa muodossa. Reitti-informaatio on retkeilijöiden saatavilla ilmaiseksi Outdooractive-portaalissa. Tulevaisuudessa sisältöjä voidaan käyttää esimerkiksi Ukkohallan ja Kainuun alueen matkailumarkkinoinnissa. Jatkokäyttöä varten reittejä on jo aloitettu kääntämään englanniksi ja saksaksi.