Kyselytutkimus toisen asteen koulunterveydenhoitajille : Mitä Tunne rintasi ryn opetusmateriaalia käytetään ohjeistaessa rintojen omatarkkailussa
Harjanne, Julia; Wickström, Linda (2020)
Harjanne, Julia
Wickström, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001221510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001221510
Tiivistelmä
Tutkimus on tilaustyö Tunne rintasi ryltä. Tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa miten koulunterveydenhoitajat toisen asteen kouluissa Espoossa ohjaavat oppilaita rintojen omatarkkailussa. Tutkimuksen kysymykset ovat ”Mitä Tunne rintasi ryn rintojen omatarkkailu ohjeita toisen asteen koulunterveydenhoitajalla on käytössä?” ja ”Kokeeko toisen asteen koulunterveydenhoitaja hänellä olevan tarpeeksi tietoa ja keinoja ohjatakseen oppilaita rintojen omatarkkailussa?”. Taustatiedoissa selvennetään rintojen anatomia ja rintojen omatarkkailu sekä kerrotaan yleistä tietoa rintasyövästä. Tilaajasta Tunne rintasi rystä on myös lyhyt esittely taustatiedoissa. Tutkimuksessa on käytetty viittä eri tieteellistä lehtiartikkelia analyysin tueksi. Lehtiartikkelit koskevat nuoria Suomessa ja niissä on terveyttä edistävä näkökulma. Teoreettisena viitekehyksenä on toiminut Katie Eriksonin teoria terveydestä vårdprocessenista (1988). Tutkimus on määrällinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus on elektroninen ja tiedonantajat ovat anonyymeja ja kyselytutkimus noudattaa tutkimustyön eettisiä periaatteita. Kerätty aineisto on taulukoitu, jotta vastauksia voi verrata. Vastaukset kyselytutkimuksesta on analysoitu tieteellisten lehtiartikkeleiden ja teoreettisen viitekehyksen tuella. Tulos osoittaa, että toisen asteen koulunterveydenhoitajat Espoossa kokevat heillä olevan tietoa rintojen omatarkkailusta mutta moni koulunterveydenhoitaja kokee ettei käytännössä osaa ohjeistaa oppilaita rintojen omatarkkailussa. Kerätty aineisto on analysoitu sekä kriittisesti tarkasteltu kirjoittajien toimesta. Tehty analyysi on luovutettu tilaajalle, Tunne rintasi rylle. Studien är ett beställningsarbete av Tunne rintasi ry. Studiens avsikt är att kartlägga hur skolhälsovårdare i andra stadiers skolor i Esbo handleder studerande i bröstens självun- dersökning. Studiens frågeställningar är: ”Vilket av Tunne rintasi rys material om brös- tens självundersökning används av skolhälsovårdaren?” och ”Upplever skolhälsvårda- ren att hen har tillräckligt med information och metoder för att kunna handleda stu- derande i bröstens självundersökning?”. I bakgrundskapitlet beskrivs bröstens anatomi och bröstens självundersökning samt ges allmänna fakta om bröstcancer. Även en kort introduktion om beställaren Tunne rintasi ry finns i bakgrunden. I studien har man an- vänt också fem olika vetenskapliga artiklar som stöd för analysen. Artiklarna handlar om ungdomar i Finland och har ett hälsofrämjande perspektiv. Katie Eriksons teori om hälsa ur vårdprocessen (1988) fungerar som teoretisk referensram i studien. Studien är en empirisk kvantitativ enkätstudie. Enkäten är elektronisk och informanterna i studien är anonyma och också i övrigt är arbetet gjort enligt etiska principer för vetenskaplig forskning. Det insamlade materialet är uppställt i tabeller för att jämföra svaren. Svaren från enkätstudien är analyserade med stöd av de vetenskapliga artiklarna och den teore- tiska referensramen. Resultatet visar att skolhälsovårdarna i andra stadiets skolor i Esbo upplever sig ha information om bröstens självundersökning, men flera av skolhälsovår- darna upplever sig inte i praktiken ha kunskap i att handleda studerande i bröstens självundersökning. Det insamlade materialet är analyserat samt kritiskt granskat av skribenterna Den gjorda analysen är överlåten till beställaren Tunne rintasi ry.