Steam-alustan kannattavuus pienien kehittäjien näkökulmasta
Syngelmä, Saku (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001211468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001211468
Tiivistelmä
Työssä syvennytään Steamin historiaan ja kehitysvaiheisiin sekä erityisesti sen nykyiseen asemaan markkinoiden suurimpana PC-pelaamisen alustana. Sen lisäksi perehdytään myös sen suurimpiin kilpailijoihin ja niiden heikkouksiin ja vahvuuksiin Steamiin verrattuna. Näihin kilpailijoihin kuuluu muun muassa Epic Game Store, Origin, Good Old Games, Uplay sekä Itch.io. Joitain vähemmän merkittäviä kilpailijoita on myös otettua huomioon tässä tutkielmassa, mutta aiempiin verrattuna vähemmän yksityiskohtaisesti.
Tulokset paljastavat, että Steamilla ei ole enää nykypäivänä vastaavanlaista monopolia, joka sillä on aikanaan ollut. Steam oli vuosia selkeästi paras vaihtoehto pienille kehittäjille, mutta ajan myötä tämä tilanne on alkanut muuttumaan. Pelien määrän valtava kasvu Steam Directin myötä ja sen aiheuttamat näkyvyysongelmat ovat vaikuttaneet alustan kannattavuuteen monien kehittäjien silmissä. Kilpailu on myös aggressiivisempaa kuin koskaan ennen, ja suurimpana vaikuttajana tähän on ollut Epic Game Store, joka on onnistunut lyhyessä ajassa muuttamaan monien pelinkehittäjien näkemystä PC-pelien markkinoiden tilanteesta. Vaikka vuosien aikana on ollut monia muitakin kilpailijoita, ja kaikilla niillä on joitain omia vahvuuksia ja heikkouksia, niistä yksikään ei ole pystynyt samaan tapaan haastamaan Steamia.
Steamin kannattavuus julkaisualustana vaihtelee paljon kehittäjäkohtaisesti, mutta on selkeää, että se ei ole yhtä kannattava kuin ennen. Pelien määrän takia enemmistö pienistä julkaisuista hukkuu pelien massan joukkoon. Peleille, jotka onnistuvat tämän kynnyksen ylittämään, Steam tarjoaa selkeästi parhaan mahdollisuuden menestyä, koska se on ylivoimaisesti suurin alusta markkinoilla. Steam ei ole monille kehittäjille enää yhtä kannattava, ja heidän kannattaakin harkita muitakin vaihtoehtoja.
Tulokset paljastavat, että Steamilla ei ole enää nykypäivänä vastaavanlaista monopolia, joka sillä on aikanaan ollut. Steam oli vuosia selkeästi paras vaihtoehto pienille kehittäjille, mutta ajan myötä tämä tilanne on alkanut muuttumaan. Pelien määrän valtava kasvu Steam Directin myötä ja sen aiheuttamat näkyvyysongelmat ovat vaikuttaneet alustan kannattavuuteen monien kehittäjien silmissä. Kilpailu on myös aggressiivisempaa kuin koskaan ennen, ja suurimpana vaikuttajana tähän on ollut Epic Game Store, joka on onnistunut lyhyessä ajassa muuttamaan monien pelinkehittäjien näkemystä PC-pelien markkinoiden tilanteesta. Vaikka vuosien aikana on ollut monia muitakin kilpailijoita, ja kaikilla niillä on joitain omia vahvuuksia ja heikkouksia, niistä yksikään ei ole pystynyt samaan tapaan haastamaan Steamia.
Steamin kannattavuus julkaisualustana vaihtelee paljon kehittäjäkohtaisesti, mutta on selkeää, että se ei ole yhtä kannattava kuin ennen. Pelien määrän takia enemmistö pienistä julkaisuista hukkuu pelien massan joukkoon. Peleille, jotka onnistuvat tämän kynnyksen ylittämään, Steam tarjoaa selkeästi parhaan mahdollisuuden menestyä, koska se on ylivoimaisesti suurin alusta markkinoilla. Steam ei ole monille kehittäjille enää yhtä kannattava, ja heidän kannattaakin harkita muitakin vaihtoehtoja.