7–10-VUOTIAIDEN LASTEN KOKEMUKSIA LIIKUTA!- RYHMÄTOIMINNASTA
Pirinen, Noora; Villa, Anu (2020)
Pirinen, Noora
Villa, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001201438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001201438
Tiivistelmä
Lapsilähtöisen ajattelun mukaan on tärkeää antaa lapselle mahdollisuus vaikuttaa häntä koskeviin asioihin ja luoda hänelle tilaisuus kertoa omista kokemuksistaan. Lapsen kykyä osallistua, kokea ja vaikuttaa häntä ympäröivään maailmaan usein vähätellään. Lapsen kohtaaminen tasavertaisena yksilönä on tavoiteltavaa lapsen iästä riippumatta.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme lapsen motorisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden teoriaa, moniammatillista ryhmänohjausta, lapsen kuulemisen menetelmiä ja kokemuksien tutkimista. Toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulun oppimis- ja palveluympäristö Voimala. Fysioterapeuttiopiskelijat Ikonen ja Nikkanen loivat Liikuta!-ryhmätoimintamallin opinnäytetyönään. Voimalan opiskelijat pilotoivat ryhmätoiminnan syksyllä 2019.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia Liikuta!-ryhmätoiminnasta sekä kehittää näiden kokemusten perusteella ryhmätoimintaa lapsilähtöisemmäksi. Tavoitteena oli kerätä lasten kokemuksia Liikuta!-ryhmätoiminnasta. Lasten kokemusten perusteella arvioitiin ryhmätoiminnan toimivuutta käytännössä sekä luotiin kehittämisideoita ryhmätoiminnan jatkoa ajatellen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Aineistoa kerättiin lasten haastatteluilla ja piirtämisen keinoin. Aineistonkeruu toteutettiin alakoululla Joensuussa. Tutkielmaan osallistui seitsemän lasta. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksissa tulevat esille lasten kertomat negatiiviset sekä positiiviset kokemukset ryhmätoiminnasta. Saatujen tulosten perusteella Liikuta!-ryhmätoimintaa on mahdollista muokata lapsilähtöisemmäksi hyödyntämällä lasten kokemuksia.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme lapsen motorisen oppimisen ja fyysisen aktiivisuuden teoriaa, moniammatillista ryhmänohjausta, lapsen kuulemisen menetelmiä ja kokemuksien tutkimista. Toimeksiantajana toimi Karelia-ammattikorkeakoulun oppimis- ja palveluympäristö Voimala. Fysioterapeuttiopiskelijat Ikonen ja Nikkanen loivat Liikuta!-ryhmätoimintamallin opinnäytetyönään. Voimalan opiskelijat pilotoivat ryhmätoiminnan syksyllä 2019.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia Liikuta!-ryhmätoiminnasta sekä kehittää näiden kokemusten perusteella ryhmätoimintaa lapsilähtöisemmäksi. Tavoitteena oli kerätä lasten kokemuksia Liikuta!-ryhmätoiminnasta. Lasten kokemusten perusteella arvioitiin ryhmätoiminnan toimivuutta käytännössä sekä luotiin kehittämisideoita ryhmätoiminnan jatkoa ajatellen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Aineistoa kerättiin lasten haastatteluilla ja piirtämisen keinoin. Aineistonkeruu toteutettiin alakoululla Joensuussa. Tutkielmaan osallistui seitsemän lasta. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin sekä analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksissa tulevat esille lasten kertomat negatiiviset sekä positiiviset kokemukset ryhmätoiminnasta. Saatujen tulosten perusteella Liikuta!-ryhmätoimintaa on mahdollista muokata lapsilähtöisemmäksi hyödyntämällä lasten kokemuksia.