Sähköisen asioinnin käytön kehittäminen : case Kaakkois-Suomen TE-toimisto
Nyrkkö, Anne (2020)
Nyrkkö, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kaakkois-Suomen TE-toimiston sähköisen asioinnin käytön kehittämistä. Tutkimuksessa selvitetään sähköisen asioinnin kehittämisen keinoja sekä luodaan ratkaisuja käytäntöön vietäviksi. Vertailuaineistona tutkimuksessa hyödynnettiin Pirkanmaan TE-toimiston sähköisen asioinnin numeerisia tietoja sekä uuden tiedon tuottamiseksi tehtiin haastatteluja Kaakkois-Suomen ja Pirkanmaan TE-toimistoissa sekä kysely Kaakkois-Suomen TE-toimistossa.
Sähköinen asiointi nopeuttaa asioiden käsittelyä ja päätöksentekoa, joten TE-toimiston henkilöstölle jää enemmän aikaa varsinaiseen asiantuntijatyöhön. Kaakkois-Suomen TE-toimiston tarjoamien palveluiden käytöstä sähköisen asioinnin käyttö on nykyään 69%, kun vastaavasti koko maan keskiarvo on 73%. Tutkimukset kuitenkin osoittavat erityyppisten julkisten palveluiden sähköisen asioinnin käyttöasteeksi yli 80%.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, johon lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka taltioitiin sekä kyselyllä. Tutkimuskohde on käytännönläheinen ja sen tulokset ovat käyttöönotettavissa TE-toimistojen toimintoihin. Tutkimusaiheesta on tehty vähän empiiristä tutkimusta, joten tutkimus tuottaa arvokasta lisätietoa sähköisen asioinnin kehittämisestä TE-toimistoille ja laajemmalti julkisen sektorin palveluiden kehittämiseen.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että asiakasta on 1) määrätietoisemmin ohjattava sähköisen palvelun käyttöön, 2) viestintää sähköisistä palveluista on kehitettävä ja 3) asiakkaalle on annettava enemmän tukea sähköisen palvelun käyttöön.
Sähköinen asiointi nopeuttaa asioiden käsittelyä ja päätöksentekoa, joten TE-toimiston henkilöstölle jää enemmän aikaa varsinaiseen asiantuntijatyöhön. Kaakkois-Suomen TE-toimiston tarjoamien palveluiden käytöstä sähköisen asioinnin käyttö on nykyään 69%, kun vastaavasti koko maan keskiarvo on 73%. Tutkimukset kuitenkin osoittavat erityyppisten julkisten palveluiden sähköisen asioinnin käyttöasteeksi yli 80%.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, johon lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka taltioitiin sekä kyselyllä. Tutkimuskohde on käytännönläheinen ja sen tulokset ovat käyttöönotettavissa TE-toimistojen toimintoihin. Tutkimusaiheesta on tehty vähän empiiristä tutkimusta, joten tutkimus tuottaa arvokasta lisätietoa sähköisen asioinnin kehittämisestä TE-toimistoille ja laajemmalti julkisen sektorin palveluiden kehittämiseen.
Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että asiakasta on 1) määrätietoisemmin ohjattava sähköisen palvelun käyttöön, 2) viestintää sähköisistä palveluista on kehitettävä ja 3) asiakkaalle on annettava enemmän tukea sähköisen palvelun käyttöön.