Laatukäsikirja lastensuojeluyksikköön
Veijalainen, Netta (2020)
Veijalainen, Netta
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001161326
Tiivistelmä
Laatuajattelua on tuotu sosiaalialalle 1990-luvusta lähtien. Laatutyöskentelyn tavoitteena on toiminnan vastaaminen asiakkaan tarpeisiin. Laatukäsikirja on yksi laatutyöskentelyn väline, jossa toiminnan tavoitteet, toteutus, arviointi ja kehittäminen tulevat esille. Laatukäsikirja ei ole toimintayksikölle pakollinen dokumentti, mutta se on yksi vaihtoehto kuvata toimintayksikön laatutyöskentelyä.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yksityisen lastensuojeluyksikön kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää lastensuojeluyksikön laatutyöskentelyä ja asiakastyytyväisyyden arviointia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteena oli luoda yksityiselle lastensuojeluyksikölle sen tarpeita vastaava laatukäsikirja sekä asiakaspalautelomake sijoitettujen lasten vanhemmille ja sosiaalityöntekijöille.
Laatukäsikirjan tarkoitus on toimia yksikön laatutyön välineenä sekä dokumenttina kuntien kilpailutuksessa. Laatukäsikirjassa laatu tulee näkyväksi toimintakuvauksen rinnalla kulkevien lähdetiedon ja lakien kautta. Opinnäytetyöraportissa käsitellään kirjallisuuden kautta laadun ja laatukäsikirjan merkitystä sosiaalialan näkökulmasta.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yksityisen lastensuojeluyksikön kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää lastensuojeluyksikön laatutyöskentelyä ja asiakastyytyväisyyden arviointia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteena oli luoda yksityiselle lastensuojeluyksikölle sen tarpeita vastaava laatukäsikirja sekä asiakaspalautelomake sijoitettujen lasten vanhemmille ja sosiaalityöntekijöille.
Laatukäsikirjan tarkoitus on toimia yksikön laatutyön välineenä sekä dokumenttina kuntien kilpailutuksessa. Laatukäsikirjassa laatu tulee näkyväksi toimintakuvauksen rinnalla kulkevien lähdetiedon ja lakien kautta. Opinnäytetyöraportissa käsitellään kirjallisuuden kautta laadun ja laatukäsikirjan merkitystä sosiaalialan näkökulmasta.