Tunnekulttuuri Keniassa : tunnepajatoiminta 12–15 -vuotiaille tytöille
Kangastie, Annabella; Tölli, Hilla (2019)
Kangastie, Annabella
Tölli, Hilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001151269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001151269
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä tarkastele-maan Makongenin kylän lasten tunneilmaisua ja tunnetaitoja Keniassa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitä tunteita kenialainen lapsi tietää ja tunnistaa. Osana opinnäytetyötä järjestimme Keniassa kolmen kerran toiminnalliset "tunnepajat", joiden avulla haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia toteutettujen tunnepajojen yhteydessä. Tunnepajoista otettiin videomateriaalia. Kolmen kerran tunnepajoihin osallistui kahdeksan 12–15-vuotiasta tyttöä. Tunnepajoissa käsiteltiin tunteita kuvien, keskustelun, tarinoiden ja erilaisten leikkien kautta.
Opinnäytetyö nostaa esille kulttuurin vaikutuksen tunneilmaisuun ja tunnetaitoihin. Keniassa yhteisöllinen kulttuuri vaikuttaa sekä tunteiden ilmaisemiseen, että myös tunteiden tunnistamiseen. Kenialaisessa kulttuurissa yleisesti hyväksyttävämpää on ilmaista positiivisia tunteita enemmän kuin niin sanottuja negatiivisia tunteita. Opinnäytetyön mukaan kenialaisessa kulttuurissa kasvaneet lapset ilmaisevat helpommin positiivisia tunteita ja jotkut negatiiviset tunteet saatetaan piilottaa muilta.
Opinnäytetyö lisää ymmärrystä siitä, että tunneilmaisuun ja tunnetaitoihin vaikuttavat biologisen pohjan lisäksi myös kasvatus ja kulttuuri. Tieto kulttuurin vaikutuksesta yksilön tunteiden ilmaisussa on tärkeää työskennellessä monikulttuurisessa ympäristössä sosiaalialalla.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia toteutettujen tunnepajojen yhteydessä. Tunnepajoista otettiin videomateriaalia. Kolmen kerran tunnepajoihin osallistui kahdeksan 12–15-vuotiasta tyttöä. Tunnepajoissa käsiteltiin tunteita kuvien, keskustelun, tarinoiden ja erilaisten leikkien kautta.
Opinnäytetyö nostaa esille kulttuurin vaikutuksen tunneilmaisuun ja tunnetaitoihin. Keniassa yhteisöllinen kulttuuri vaikuttaa sekä tunteiden ilmaisemiseen, että myös tunteiden tunnistamiseen. Kenialaisessa kulttuurissa yleisesti hyväksyttävämpää on ilmaista positiivisia tunteita enemmän kuin niin sanottuja negatiivisia tunteita. Opinnäytetyön mukaan kenialaisessa kulttuurissa kasvaneet lapset ilmaisevat helpommin positiivisia tunteita ja jotkut negatiiviset tunteet saatetaan piilottaa muilta.
Opinnäytetyö lisää ymmärrystä siitä, että tunneilmaisuun ja tunnetaitoihin vaikuttavat biologisen pohjan lisäksi myös kasvatus ja kulttuuri. Tieto kulttuurin vaikutuksesta yksilön tunteiden ilmaisussa on tärkeää työskennellessä monikulttuurisessa ympäristössä sosiaalialalla.