Kappaleenkäsittelyn (robotiikka), hydrauliikan ja pneumatiikan oppimisympäristöjen kehittäminen : toisen asteen ammatillinen koulutus
Sarja, Heikki (2020)
Sarja, Heikki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001141258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001141258
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty SASKY koulutuskuntayhtymän Mäntän seudun koulutuskeskukselle. Työn tarkoituksena oli kehittää kappaleenkäsittelyn (robotiikka), hydrauliikan ja pneumatiikan oppimisympäristöjä vastaamaan paikallisten yritysten tarpeita ja päivittää opetuslaitteisto. Lisäksi tavoitteena oli luoda opiskelijakeskeinen ja mielekäs oppimisympäristö, missä yksilöllisten opintopolkujen suorittaminen olisi mahdollista.
Kyselytutkimus suunnattiin paikallisille yrityksille, joissa tarvitaan robotiikan, pneumatiikan ja hydrauliikan osaamista. Kyselyyn osallistui niin pienyrityksiä kuin suuryrityksiäkin, ja lisäksi kyselyä täydennettiin ns. opiskelijakyselyllä, joka kohdennettiin jo perustutkinnon suorittaneisiin entisiin opiskelijoihin. Kyselytutkimus toteutettiin Microsoft Forms -sovelluksella ja sitä täydennettiin henkilökohtaisilla haastatteluilla.
Molemmat kyselytutkimukset analysoitiin ja tulokset yhdistettiin. Tutkimuksesta esille tulleet kehitysehdotukset suhteutettiin lopuksi sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös opetusjärjestelyn kehitysehdotus.
Kyselytutkimus suunnattiin paikallisille yrityksille, joissa tarvitaan robotiikan, pneumatiikan ja hydrauliikan osaamista. Kyselyyn osallistui niin pienyrityksiä kuin suuryrityksiäkin, ja lisäksi kyselyä täydennettiin ns. opiskelijakyselyllä, joka kohdennettiin jo perustutkinnon suorittaneisiin entisiin opiskelijoihin. Kyselytutkimus toteutettiin Microsoft Forms -sovelluksella ja sitä täydennettiin henkilökohtaisilla haastatteluilla.
Molemmat kyselytutkimukset analysoitiin ja tulokset yhdistettiin. Tutkimuksesta esille tulleet kehitysehdotukset suhteutettiin lopuksi sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon ammattitaitovaatimuksiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös opetusjärjestelyn kehitysehdotus.