PYSÄKKITYYPIN VALINTA LIIKENNEYMPÄRISTÖSSÄ: Linja-autopysäkkien suunnitteluohjeita Suomesta ja ulkomailta
Suni, Marko (2019)
Suni, Marko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001141249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001141249
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan linja-autopysäkkityyppejä ja niiden valintakriteereitä (liikenne- ja vuoromäärä) pysäkkityypin valitsemiseksi liikenneympäristöön. Työn tavoitteena on löytää kehittämisehdotukset pysäkkityyppeihin, niiden valintaan (kriteereihin) ja käyttöön. Työ perustuu kirjallisuuskatsaukseen, jota on täydennetty sähköpostikyselyllä ja kevyellä simulointityöllä. Aineistoina ovat kotimaiset ja ulkomaiset suunnitteluohjeet ja -materiaalit.
Pysäkeillä ja niiden keskeisellä sijainnilla on merkittävä rooli joukkoliikenteen houkuttelevuudessa ja kilpailukyvyssä matkustajien kyytiinnousu- ja poistumispaikkoina. Kasvavilla kaupunkiseuduilla maankäytön tiivistyessä katutilasta kilpailevat eri liikennemuodot – myös pysäkit keskeisillä paikoilla. Käytettävä pysäkkityyppi vaikuttaa tilantarpeeseen.
Pysäkit voidaan jakaa kolmeen päätyyppiin: Levennyspysäkki (pysäkkilevennys), ajoratapysäkit ja erikoispysäkit. Suomessa perustan pysäkkisuunnittelulle luovat Tiehallinnon ohje (2003) ja Paikallisliikenneliiton infrakortit (2008), joissa on määritelty kriteerejä levennys- ja ajoratapysäkeille.
Työn tuloksena nousi ulkomailta esiin sekä uusia pysäkkityyppejä/-malleja että pysäkkityyppien valintaan soveltuvia liikenne- ja vuoromääräkriteereitä. Työn keskeinen anti on Itävallan Tirolin mallin pohjalta Suomen olosuhteisiin kehitetty malli levennys- ja ajoratapysäkin valintaan. Kevyen simuloinnin mukaan ajoratapysäkkien määrän lisääminen kasvatti matka-aikaa vuoro- ja liikennemäärien noustessa. Yhtenä syynä pitkälti voidaan pitää niiden sijaintia risteyksissä. Työssä annetaan kehittämisehdotukset pysäkkityypin valintaan ja käyttöön sekä uusista pysäkkityyppisovelluksista. Johtopäätöksissä todetaan tarve päivittää ohjeet ja ottaa ajoratapysäkit rohkeammin liikennesuunnittelun ratkaisuiksi. In my thesis I will discuss bus stop types and the criteria (traffic flow and service frequency) for choosing them for a certain traffic environment. The aim of the thesis is to find suggestions to develop stop types, criteria and use. The thesis is based on a literature review which has been supplemented with an email survey and some light simulation. My data consists of national and international design guidelines and materials.
Stops and their central location have a significant role in the attractiveness and competitiveness of public transport as the place for passenger boarding and alighting. In growing urban areas with increasing land development different forms of transport compete with each other for street space. This is also the case for bus stops in central locations. The chosen stop type affects the space needed.
Bus stops can be divided into three main types: on-street stops in travel lane, bus bays and special stops. The basis for bus stop design in Finland is the Finnish Road Administration’s guidelines (2003) and the Finnish Public Transport Association’s infrastructure report cards (2008), which define the criteria for on-street stops in travel lane and bus bays.
My study resulted in both new stop types/models and new traffic flow and service frequency criteria for choosing a stop type from overseas. The central result of this thesis is a suggestion of a stop type selection model in Finland based on the Tyrolean model. According to the simulation used in the study, increasing the number of on-street stops in travel lane around intersection areas extended the overall travel time as the traffic flow and service frequency increased. In my thesis I will give development suggestions such as new stop applications and choosing and using stop types. In the conclusion I state the need for updating the guide-lines and for more boldly using on-street stops in travel lane in transport planning.
Pysäkeillä ja niiden keskeisellä sijainnilla on merkittävä rooli joukkoliikenteen houkuttelevuudessa ja kilpailukyvyssä matkustajien kyytiinnousu- ja poistumispaikkoina. Kasvavilla kaupunkiseuduilla maankäytön tiivistyessä katutilasta kilpailevat eri liikennemuodot – myös pysäkit keskeisillä paikoilla. Käytettävä pysäkkityyppi vaikuttaa tilantarpeeseen.
Pysäkit voidaan jakaa kolmeen päätyyppiin: Levennyspysäkki (pysäkkilevennys), ajoratapysäkit ja erikoispysäkit. Suomessa perustan pysäkkisuunnittelulle luovat Tiehallinnon ohje (2003) ja Paikallisliikenneliiton infrakortit (2008), joissa on määritelty kriteerejä levennys- ja ajoratapysäkeille.
Työn tuloksena nousi ulkomailta esiin sekä uusia pysäkkityyppejä/-malleja että pysäkkityyppien valintaan soveltuvia liikenne- ja vuoromääräkriteereitä. Työn keskeinen anti on Itävallan Tirolin mallin pohjalta Suomen olosuhteisiin kehitetty malli levennys- ja ajoratapysäkin valintaan. Kevyen simuloinnin mukaan ajoratapysäkkien määrän lisääminen kasvatti matka-aikaa vuoro- ja liikennemäärien noustessa. Yhtenä syynä pitkälti voidaan pitää niiden sijaintia risteyksissä. Työssä annetaan kehittämisehdotukset pysäkkityypin valintaan ja käyttöön sekä uusista pysäkkityyppisovelluksista. Johtopäätöksissä todetaan tarve päivittää ohjeet ja ottaa ajoratapysäkit rohkeammin liikennesuunnittelun ratkaisuiksi.
Stops and their central location have a significant role in the attractiveness and competitiveness of public transport as the place for passenger boarding and alighting. In growing urban areas with increasing land development different forms of transport compete with each other for street space. This is also the case for bus stops in central locations. The chosen stop type affects the space needed.
Bus stops can be divided into three main types: on-street stops in travel lane, bus bays and special stops. The basis for bus stop design in Finland is the Finnish Road Administration’s guidelines (2003) and the Finnish Public Transport Association’s infrastructure report cards (2008), which define the criteria for on-street stops in travel lane and bus bays.
My study resulted in both new stop types/models and new traffic flow and service frequency criteria for choosing a stop type from overseas. The central result of this thesis is a suggestion of a stop type selection model in Finland based on the Tyrolean model. According to the simulation used in the study, increasing the number of on-street stops in travel lane around intersection areas extended the overall travel time as the traffic flow and service frequency increased. In my thesis I will give development suggestions such as new stop applications and choosing and using stop types. In the conclusion I state the need for updating the guide-lines and for more boldly using on-street stops in travel lane in transport planning.