Kaikki pelaa : Työyhteisön pelisäännöt lapsiperheiden kotipalvelun henkilöstön psykososiaalisen työhyvinvoinnin tukena
Pöyhönen, Anita (2020)
Pöyhönen, Anita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001131242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001131242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilöstön kokemuksia työn psykososiaalisesta kuormituksesta sekä henkilöstön tuottamia psykososiaalista hyvinvointia edistäviä ratkaisuja. Saatujen tulosten perusteella kehittämistehtäväksi valittiin yhteisten pelisääntöjen laatiminen lapsiperheiden kotipalvelun henkilöstölle. Tavoitteena oli edistää työntekijöiden työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistoa kerättiin fokusryhmähaastattelun nomi-nialiryhmämenetelmän avulla. Kohderyhmänä oli Soiten lapsiperheiden kotipalvelun henkilöstö (N=19). Haastatteluun osallistui 16 perhetyöntekijää sekä yksi sosiaaliohjaaja. Kysymykset annettiin kohderyhmälle viikkoa ennen tilaisuutta. Tilaisuuden alussa koottiin lyhyet vastaukset ennakkokysy-myksiin. Keskustelun jälkeen vastaukset pisteytettiin. Menetelmän pisteytys toimi hyvin, ja näin saa-tiin kahdesta ryhmästä koottua prosentteihin muunnetut vertailukelpoiset tulokset. Tämän myötä ryh-mien tulosten yhdistäminen oli vaivatonta. Nauhoitin keskustelut, mutta tutkimuksen kannalta ne eivät enää tuottaneet lisäarvoa. Menetelmän avulla kokosin selkeät kaaviot, joista sain helposti tulkittavat tulokset. Tulosten perusteella sain laadittua tutkimuskysymyksiin tarvittavat johtopäätökset.
Tulosten mukaan psykososiaalista kuormitusta lisääviä tekijöitä oli sekä asiakastyössä että johtamises-sa. Asiakastyössä kuormitusta lisäsivät epäselvät tavoitteet työlle, henkinen kuormitus, suuri vastuu sekä sijaisten puute. Johtamiseen, tiimien toimintaan, vuorovaikutukseen ja viestintään liittyen kuormi-tusta lisäsi tiedonkulun puutteet, tiimitoiminnan haasteet sekä pelisääntöjen puute. Henkilöstön tuot-tamia keinoja psykososiaalisen hyvinvoinnin kehittämiseen olivat itsestä huolehtiminen, työnohjaus, säännölliset tiimipalaverit, uudet palaverikäytännöt, yhteiset pelisäännöt sekä oma myönteinen asenne.
Tulosten pohjalta laadittiin työyhteisön kehittämispäivänä kolme pelisääntöä. Ensimmäinen pelisääntö koski asiakassuunnitelmaa, joka tehdään lähes kaikille asiakkaille lukuun ottamatta niitä, joille se olisi ilmeisen tarpeetonta. Tämän avulla voidaan vähentää kuormitusta koskien epäselviä tavoitteita asiakas-työlle. Tiedonkulun puutteeseen laadittiin taulukko, jossa on nimetty, mitä viestitään milläkin tavalla ja vastuut viestimiselle sekä palautteen antamiselle. Lisäksi luotiin pelisääntö, jossa on yhtenäistetty ohje työyhteisön säännöllisille tapaamisille. Pelisääntöjen työstäminen jatkuu työyhteisössä kevään 2020 aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistoa kerättiin fokusryhmähaastattelun nomi-nialiryhmämenetelmän avulla. Kohderyhmänä oli Soiten lapsiperheiden kotipalvelun henkilöstö (N=19). Haastatteluun osallistui 16 perhetyöntekijää sekä yksi sosiaaliohjaaja. Kysymykset annettiin kohderyhmälle viikkoa ennen tilaisuutta. Tilaisuuden alussa koottiin lyhyet vastaukset ennakkokysy-myksiin. Keskustelun jälkeen vastaukset pisteytettiin. Menetelmän pisteytys toimi hyvin, ja näin saa-tiin kahdesta ryhmästä koottua prosentteihin muunnetut vertailukelpoiset tulokset. Tämän myötä ryh-mien tulosten yhdistäminen oli vaivatonta. Nauhoitin keskustelut, mutta tutkimuksen kannalta ne eivät enää tuottaneet lisäarvoa. Menetelmän avulla kokosin selkeät kaaviot, joista sain helposti tulkittavat tulokset. Tulosten perusteella sain laadittua tutkimuskysymyksiin tarvittavat johtopäätökset.
Tulosten mukaan psykososiaalista kuormitusta lisääviä tekijöitä oli sekä asiakastyössä että johtamises-sa. Asiakastyössä kuormitusta lisäsivät epäselvät tavoitteet työlle, henkinen kuormitus, suuri vastuu sekä sijaisten puute. Johtamiseen, tiimien toimintaan, vuorovaikutukseen ja viestintään liittyen kuormi-tusta lisäsi tiedonkulun puutteet, tiimitoiminnan haasteet sekä pelisääntöjen puute. Henkilöstön tuot-tamia keinoja psykososiaalisen hyvinvoinnin kehittämiseen olivat itsestä huolehtiminen, työnohjaus, säännölliset tiimipalaverit, uudet palaverikäytännöt, yhteiset pelisäännöt sekä oma myönteinen asenne.
Tulosten pohjalta laadittiin työyhteisön kehittämispäivänä kolme pelisääntöä. Ensimmäinen pelisääntö koski asiakassuunnitelmaa, joka tehdään lähes kaikille asiakkaille lukuun ottamatta niitä, joille se olisi ilmeisen tarpeetonta. Tämän avulla voidaan vähentää kuormitusta koskien epäselviä tavoitteita asiakas-työlle. Tiedonkulun puutteeseen laadittiin taulukko, jossa on nimetty, mitä viestitään milläkin tavalla ja vastuut viestimiselle sekä palautteen antamiselle. Lisäksi luotiin pelisääntö, jossa on yhtenäistetty ohje työyhteisön säännöllisille tapaamisille. Pelisääntöjen työstäminen jatkuu työyhteisössä kevään 2020 aikana.