Tasokasta liikuntaa: Erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunta ja sen lisääminen koulupäiviin
Ilo, Kaisa (2020)
Ilo, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001121215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001121215
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on erityistä tukea tarvitsevien lasten liikunnan lisääminen koulupäiviin. Tavoitteen saavuttamiseksi osana opinnäytetyötä luodaan helppolukuinen liikuntaopas, joka sisältää yksinkertaisia harjoitteita. Oppaan tarkoituksena on lisätä hyvinvointia sekä vahvistaa aikuisen ja lapsen välistä suhdetta. Työn tilaajana toimii Kalevanpuiston koulutalo, joka on yksi Tampereen kaupungin ylläpitämän Puistokoulun toimipisteistä. Kalevanpuiston koulutalo on erityisopetusta antava koulu, jossa jokaisella oppilaalla on erityisen tuen päätös.
Aihe valikoitui omien havaintojeni ja mielenkiintoni mukaan. Aihe on ajankohtainen sekä tarpeellinen, sillä tänä päivänä suurin osa lapsista ei liiku suositusten mukaan. Monille lapsille ja nuorille koulupäivän aikana tapahtuva liikunta on ainoa mahdollisuus liikkua, joten siihen tulisi panostaa. Liikunnan avulla yksilön kasvun ja kehityksen tukeminen ja sitä kautta ennaltaehkäisevä työ on osa yhteisöpedagogin työtä.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi mitä erityisen tuen tarpeella tarkoitetaan ja miksi jotkut tarvitsevat sitä. Samassa kappaleessa avaan myös liikunnan hyötyjä sekä erilaisia liikuntamenetelmiä, jotka soveltuvat juuri erityistä tukea tarvitseville lapsille.
Aineistonkeruumenetelmät tässä laadullisessa tutkimuksessa ovat havainnointi sekä benchmarking. Oppaan harjoitteet on koottu aineistosta nousseiden teemojen, teorian sekä omien kokemuksien kautta.
Oppaassa on kolmen tasoisia harjoitteita, jotka ovat kestoltaan muutamasta minuutista kymmeneen minuuttiin. Harjoitteet voi suorittaa lapsen kanssa kahden tai ryhmässä ja niitä voi tehdä yhdestä useampaan. Mitään esivalmisteluja tai välineitä ei tarvita, joten harjoitteet ovat helposti toteutettavissa. Opas on ensisijaisesti tehty palvelemaan Kalevanpuiston koulua, mutta sitä voivat käyttää kaikki lasten kanssa työskentelevät sekä aiheesta kiinnostuneet. Opas on opinnäytetyön liitteenä.
Aihe valikoitui omien havaintojeni ja mielenkiintoni mukaan. Aihe on ajankohtainen sekä tarpeellinen, sillä tänä päivänä suurin osa lapsista ei liiku suositusten mukaan. Monille lapsille ja nuorille koulupäivän aikana tapahtuva liikunta on ainoa mahdollisuus liikkua, joten siihen tulisi panostaa. Liikunnan avulla yksilön kasvun ja kehityksen tukeminen ja sitä kautta ennaltaehkäisevä työ on osa yhteisöpedagogin työtä.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi mitä erityisen tuen tarpeella tarkoitetaan ja miksi jotkut tarvitsevat sitä. Samassa kappaleessa avaan myös liikunnan hyötyjä sekä erilaisia liikuntamenetelmiä, jotka soveltuvat juuri erityistä tukea tarvitseville lapsille.
Aineistonkeruumenetelmät tässä laadullisessa tutkimuksessa ovat havainnointi sekä benchmarking. Oppaan harjoitteet on koottu aineistosta nousseiden teemojen, teorian sekä omien kokemuksien kautta.
Oppaassa on kolmen tasoisia harjoitteita, jotka ovat kestoltaan muutamasta minuutista kymmeneen minuuttiin. Harjoitteet voi suorittaa lapsen kanssa kahden tai ryhmässä ja niitä voi tehdä yhdestä useampaan. Mitään esivalmisteluja tai välineitä ei tarvita, joten harjoitteet ovat helposti toteutettavissa. Opas on ensisijaisesti tehty palvelemaan Kalevanpuiston koulua, mutta sitä voivat käyttää kaikki lasten kanssa työskentelevät sekä aiheesta kiinnostuneet. Opas on opinnäytetyön liitteenä.