Perehdytyksen kehittäminen : case: TAVO Oy
Laakso, Julianna (2019)
Laakso, Julianna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001101195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001101195
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantoa TAVO Oy:lle, raskaan kaluston autonvaraosien myyntiliikkeelle. Tarkoituksena oli kehittää TAVO Oy:n nykyistä perehdytystä. TAVO Oy avasi uuden toimipisteen Ouluun huhtikuussa 2019, missä aloitti neljä uutta työntekijää. Jotta alussa saatiin kokonaisvaltainen kuva tämän hetkisestä perehdytyskäytännöstä, uudet työntekijät haastateltiin, miten heidät perehdytettiin, miten kokivat sen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, mitä on perehdytys ja miten se toteutetaan hyvin, sekä käsitellään perehdytyksen merkitystä ja esimiehen roolia siinä. Teoriaosuuden perusteella koottiin haastattelukysymykset. Haastattelu toteutettiin kesäkuun alussa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruumenetelmänä toimi teemahaastattelu.
Lähes kaikki työntekijät nostivat samat asiat esille haastatteluissa. Tammikuussa kaikki työntekijät kävivät yksitellen perehdytyksessä päätoimipisteellä Tampereella viikon ajan, jonka jälkeen he kävivät vielä tutustumassa muissa toimipis- teissä Seinäjoella ja Vaasassa. Haastatteluissa ilmeni, että työntekijöiden lähtötilannetta ei kartoitettu ollenkaan. Työntekijät kertoivat myös, että uutta asiaa tuli niin paljon, että se oli vaikeaa sisäistää. Varsinkin tietokoneohjelmien opastuk- sesta oli kulunut niin pitkä aika, että kaikki opittu tieto oli unohdettu ennen varsinaisen työn aloittamista. Kävi myös ilmi ettei perehdytyksen jälkeen pidetty minkäänlaista palautekeskustelua.
Ensi vuonna TAVO Oy:n tarkoituksena on avata uusi liike Jyväskylään. Teoriaosuuden ja haastattelutulosten avulla luotiin perehdytyssuunnitelma, jota on tarkoitus hyödyntää Jyväskylän toimipisteen työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, mitä on perehdytys ja miten se toteutetaan hyvin, sekä käsitellään perehdytyksen merkitystä ja esimiehen roolia siinä. Teoriaosuuden perusteella koottiin haastattelukysymykset. Haastattelu toteutettiin kesäkuun alussa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruumenetelmänä toimi teemahaastattelu.
Lähes kaikki työntekijät nostivat samat asiat esille haastatteluissa. Tammikuussa kaikki työntekijät kävivät yksitellen perehdytyksessä päätoimipisteellä Tampereella viikon ajan, jonka jälkeen he kävivät vielä tutustumassa muissa toimipis- teissä Seinäjoella ja Vaasassa. Haastatteluissa ilmeni, että työntekijöiden lähtötilannetta ei kartoitettu ollenkaan. Työntekijät kertoivat myös, että uutta asiaa tuli niin paljon, että se oli vaikeaa sisäistää. Varsinkin tietokoneohjelmien opastuk- sesta oli kulunut niin pitkä aika, että kaikki opittu tieto oli unohdettu ennen varsinaisen työn aloittamista. Kävi myös ilmi ettei perehdytyksen jälkeen pidetty minkäänlaista palautekeskustelua.
Ensi vuonna TAVO Oy:n tarkoituksena on avata uusi liike Jyväskylään. Teoriaosuuden ja haastattelutulosten avulla luotiin perehdytyssuunnitelma, jota on tarkoitus hyödyntää Jyväskylän toimipisteen työntekijöiden perehdytyksessä.